Sosial kontroll i utsatte nabolag. Ungdommer og foreldres håndtering av selvbestemmelse og risiko

Prosjektleder: Monika Grønli Rosten
Prosjektmedarbeider: Monica Five Aarset
Varighet: 2020-2025
Finansiering: Arbeids- og inkluderingsdepartementet

Problemstillinger

I dette prosjektet har vi som mål å utforske flerkulturelle og sosialt utsatte nabolag som en særegen kontekst for foreldre og barns forhandlinger om risiko og selvbestemmelse. Tidligere forskning fremhever ofte familie, slektskap og transnasjonale relasjoner som relevant kontekst for slik forhandling i overgangen fra ung til voksen. I forrige prosjektperiode utforsket vi grensene for fenomenet «negativ sosial kontroll» med utgangspunkt i unges erfaringer med kontroll hjemmefra på den ene siden, og sosial kontroll i ungdomsmiljøer på den andre. I denne studien vil vi spesifikt trekke inn nabolaget som en betydningsfull ramme for begrensninger av unges selvbestemmelse.

I urbane områder hvor etniske skillelinjer, sosiale problemer og nabolagsstigma får konsekvenser for sosial samhandling, forskyves og endres mekanismene for sosial kontroll. Internt i slike nabolag preger bekymring for oppvekstsvilkår, ungdomskriminalitet og mangelfull integrering både ungdoms, foreldres og de offentlige hjelpernes hverdag. Tidligere forskning har vist at minoritetsforeldrene ofte bekymrer seg ulikt for gutter og jenter, henholdsvis for at sønnene skal rote seg bort i rus og kriminalitet og for at døtrene skal bryte ærbarhetsnormer og utsettes for sosial kontroll og ryktespredning utenfor hjemmet.

Majoritetssamfunnets bekymring fremstår også gjerne rettet mot minoritetsjentene hjemme, som en del av en potensielt problematisk familiekontekst, og minoritetsguttene ute, som en del av ungdomsmiljøer med bestemte utfordringer. I dette prosjektet er målet å se ulike former for opplevd risiko og ubehagelig sosial kontroll i sammenheng, fenomener som ellers gjerne utforskes hver for seg, i ulike forskningsfelt.

Vi spør:

• Hva slags kjønnede mønstre ser vi knyttet til opplevelse av risiko, deltakelse og sosial kontroll for ungdom i utsatte nabolag?
  • Hvordan foregår forhandlingen om de unges selvbestemmelse på tvers av generasjoner, etniske grenser og andre betydningsfulle sosiale skillelinjer?

Datagrunnlag

Datamateriale vil bestå av:

1) Kvalitative intervjuer i små grupper eller enkeltvis med ungdom og foreldre i to utvalgte nabolag.

2) Deltakende observasjon på sosiale arenaer for ungdom og foreldre i nabolagene

Kontakt

For mer informasjon, kontakt Monika Grønli Rosten (oslomet.no), e-post: moniro@oslomet.no