Par på tvers – endring og motstand. Pardannelse på tvers av religiøse og etniske grenser.

Prosjektleder: Monica Five Aarset
Prosjektmedarbeider: Monika Grønli Rosten
Varighet: 2020-2024
Finansiering: Arbeids- og inkluderingsdepartementet

Problemstillinger

Dette prosjektet utforsker pardannelser på tvers av religiøse og etniske grenser. Prosjektet bygger videre på temaer som var sentrale i delprosjektene om ærbarhetsnormer, sosial kontroll og foreldreskap i den forrige programfasen. Fokuset vil være på ungdom og unge voksne fra minoritetsgrupper hvor arrangerte ekteskap er utbredt og hvor ekteskapet anses som et familieanliggende.

Forskning viser at bekymring for barnas fremtidige ekteskap kan være en sentral drivkraft i utøvelsen av kontroll overfor barna, men også at det pågår betydelige endringsprosesser i forbindelse med ekteskap og familieliv.

I dette prosjektet vil vi derfor undersøke muligheter til, og konsekvenser av, å inngå i kjæresteforhold og/eller ekteskap med personer som på ulike måter bryter med foreldres (og eventuelt egne) forventninger om å etablere slike relasjoner innenfor egen gruppe. Vi vil undersøke pardannelser på tvers av forskjellige typer grenser.

I tillegg til pardannelser mellom personer fra majoritets- og minoritetsbefolkningen, vil det kunne være par innen minoritetsbefolkningen tilhørende samme religion, men med ulik etnisitet, par på tvers av kaste- eller klanskiller, eller likekjønnede par.

En målsetning vil være å utforske om handlingene og erfaringene til de som nå er voksne gjenspeiler seg i hvordan de yngre opplever sine mulighetsrom. Vi vil derfor belyse endringsprosesser over tid, herunder 1) hvordan pardannelse og konsekvenser av den forløper over tid i personers liv og 2) eventuelle forskjeller mellom yngre og eldre innen sekkebetegnelsen «unge med minoritetsbakgrunn».

Vi spør:

• Hvilke endring finners sted og hvordan flyttes grensene for akseptable og uakseptable partnervalg?
  • Hva skjer når grenser flyttes og overskrides? Møter pardannelser «på tvers» motstand, i så fall på hvilke måter og fra hvem?

Datagrunnlag

Datamateriale vil bestå av:

1) Kvalitative intervju med personer som har vært eller er kjæreste, gift eller samboer med personer som tilhører en annen religiøs og/eller etnisk gruppe.

2) Fokusgruppeintervju med ungdom på videregående skole om deres syn på pardannelse på tvers, og på hvilke normer de oppfatter som gjeldende for pardannelser.

Publikasjoner

Aarset, M. F., Gotehus, A. og Tveito, S. B. (2020). Ekteskap i nær slekt. En kunnskapsgjennomgang. NOVA Rapport 4/20 (oda.oslomet.no).

Kontakt

For mer informasjon, kontakt Monica Five Aarset (oslomet.no), e-post: monaar@oslomet.no