Evaluering av sentrene mot incest og seksuelle overgrep

Finansiering: Barne- ungdoms- og familiedirektoratet

Prosjektperiode: 2016-2017

Forskere: Ingrid Smette (oslomet.no) (prosjektleder), Jane Vibeke Dullum (oslomet.no), Kari Stefansen (oslomet.no) og Mette Løvgren (oslomet.no)

Ingrid Smette. Foto: NOVA

Evalueringen gjennomgår arbeidet ved landets 22 støttesentre mot incest og seksuelle overgrep. Hensikten er å skaffe til veie systematisk kunnskap om tilgjengelighet, innhold og kvalitet i tilbudet. Evalueringen skal også ta for seg sentrenes utadrettede informasjonsarbeid i barnehager og skoler, den landsdekkende telefonen og de spesialiserte tilbudene. Målet med evalueringen er videre å gi faglige anbefalinger for videreutvikling av innhold, kvalitet og tilgjengelighet i tiltakene som mottar støtte, og også gi en vurdering av tilskuddsordningen.

Datamaterialet i prosjektet vil være besøk og intervjuer ved 13 av landets 22 sentre og telefonintervjuer med lederne for de resterende. I datamaterialet inngår også en papirbasert spørreundersøkelse til brukere ved alle landets sentre, samt et mindre antall kvalitative intervjuer med brukere.

Prosjektet gjennomføres på oppdrag av Barne- og ungdoms og familiedirektoratet som har forvaltningsansvaret for tilskuddsordningen som finansierer sentrene.

Publikasjoner

Smette, I., Stefansen, K. & Dullum, J. (2017). Sentrene mot incest og seksuelle overgrep. En evaluering av sentrenes arbeid og rammevilkår. NOVA Rapport 16/17 (fagarkivet.oslomet.no)

For mer informasjon, kontakt Ingrid Smette, e-post: Ingrid.Smette@oslomet.no