Kommunenes arbeid med særlig sårbare voldsutsatte

Finansiering: Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet

Prosjektperiode: 2016-2017

Forsker: Tonje Gundersen (oslomet.no) (prosjektleder) og Camilla Vislie

Tonje Gundersen, NOVA

I prosjektet undersøkes hvorvidt norske kommuner har et system for rapportering og håndtering av mistanke om vold og overgrep mot eldre, psykisk syke og rusmisbrukere, samt personer med fysisk funksjonsnedsettelse eller utviklingshemming. Denne gruppen har økt risiko for å bli utsatt for omsorgssvikt, fysisk, psykisk, seksuell eller økonomisk vold. Kommunale prosedyrer for hvordan man skal håndtere slike situasjoner er avgjørende for et godt videre forløp i saken. Studien finner at 35% av kommunene har varslingssystemer for avdekking av vold og overgrep, men disse omhandler oftest seksuelle overgrep mot utviklingshemmede. Et annet hovedfunn er at kommuner som har innført slike systemer har økt avdekkingen av vold og overgrep mot gruppen. Funnene i studien har grunnlag i telefonintervjuer med 100 representative norske kommuner.

Kunnskapen frambrakt i studien er relevant for det videre arbeidet for å avdekke og håndtere vold og overgrep i befolkningen. Studien er finansiert av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.

Publikasjoner

Vislie, C. & Gundersen, T. (2017). Vern av risikoutsatte voksne. Kommunenes varslingssystemer for avdekking av vold og overgrep. NOVA Rapport 1/17. Oslo: NOVA (fagarkivet.oslomet.no)

Kontakt

For mer informasjon, kontakt Tonje Gundersen, e-post: tonje.gundersen@oslomet.no