Oppfølging av barn i barnehus – etter politiavhør

PhD-prosjekt
Finansiering:
OsloMet/NOVA
Stipendiat: Lotte Cathrin Andersen (oslomet.no)
Veiledere:  Cecilie Basberg Neumann og Kari Stefansen

Lotte C. Andersen Foto: NOVA
Lotte C. Andersen. Foto: NOVA

Statens barnehus (barnehusene) er et tverrfaglig og samlokalisert tiltak rettet mot barn det er mistanke om at er eller har vært utsatt for vold eller seksuelle overgrep, og hvor saken er anmeldt til politiet. Barnehusene samler involvert fagpersonell på et sted, og det sentrale prinsippet er at barnet skal slippe å fortelle historien sin gjentatte ganger og få fortelle om erfaringene sine i barnevennlige omgivelser. Barnehusene skal tilrettelegge for avhør og eventuell medisinsk undersøkelse, og sørge for at barnet får god og koordinert oppfølging i etterkant av avhøret.

Det første barnehuset i Norge ble etablert i Bergen 2007, og siden er det etablert barnehus i alle landets politidistrikter. Fra 2015 ble bruk av barnehus gjort til hovedregel for politiet i saker med mistanke om vold og overgrep mot barn. I barnehusenes forholdsvis korte historie som velferdsinstitusjon i Norge er det imidlertid gjort lite forskning på deres virksomhet. Et unntak er barnehusevalueringen som forskere ved NOVA gjennomførte i 2012 (lenke).

Oppfølgingsarbeidet

I dette prosjektet undersøkes hva «barnehusarbeid» innebærer i praksis, forstått som hvordan ansatte ved barnehus utøver sin rolle, og hvordan de institusjonelle rammene legger føringer for arbeidet som gjøres.

Prosjektet har et særlig fokus på den delen av arbeidet som dreier seg om å sørge for at barna som kommer til barnehus får den oppfølgingen de har behov for etter at de har vært inne til avhør, oppfølgingsarbeidet. Det henger sammen med at vi vet minst om hvordan denne delen av arbeidet utøves i praksis. I tillegg er det i perioder blitt uttrykt bekymring for om barnehusene har hatt kapasitet til å ivareta denne delen av mandatet som følge av manglende ressurser, noe det er blitt satt inn flere tiltak for å bøte på, deriblant økt bemanning og etablering av nye barnehus.

Metode

For å undersøke det ovennevnte gjøres feltarbeid ved tre barnehus. Metodene som blir brukt er en kombinasjon av observasjonsmetoden «skygging» og kvalitative dybdeintervjuer.

Skygging regnes for å være særlig godt egnet når man ønsker innblikk i hva som faktisk gjøres på en arbeidsplass, og for å forstå et system fra perspektivet til den som jobber i det. I denne sammenheng innebærer skygging at forskeren følger ansatte ved barnehus gjennom arbeidshverdagen deres over noe tid.

Supplerende kvalitative intervjuer gjøres for å få tak i hva de ansatte selv er opptatte av når det kommer til arbeidet de utfører, og hvordan de tillegger ulike arbeidspraksiser mening.

Prosjektet vil formidles som en artikkelbasert doktorgradsavhandling, og er planlagt ferdigstilt ved utgangen av 2020.

Kontakt

For mer informasjon kontakt stipendiat Lotte Cathrin Andersen, e-post: lotte.andersen@oslomet.no