Fasadebilde av Fafo med rød villvin

Seminar om bostedsløse

Seminaret «Menneskene bak tallene» – et nyansert blikk på bostedsløshet i Norge fant sted på Fafo 10. mars 2022.

En av formålene ved BOVEL er å stimulere til forskningsbasert diskusjon om sentrale bolig- og velferdsspørsmål mellom representanter for ulike forskningsmiljøer i Norge.

Bostedsløshetsseminaret arrangert av BOVEL-partner Fafo og Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) 10. mars er nettopp et eksempel på en fagdebatt av denne typen.

Bakgrunn

3 325 personer ble registrert som bostedsløse i 2020. Antallet er historisk lavt, og kan gi inntrykk av at bostedsløshet er et lite samfunnsproblem i Norge.

Bostedsløshet er likevel svært alvorlig for dem det gjelder, og utfordrer samfunnets evne til å ta vare på de mest sårbare iblant oss. Visjonen for den offentlige innsatsen er at ingen skal være bostedsløse. Det krever en nyansert forståelse av livssituasjoner, utfordringer og behov til mennesker i risiko for bostedsløshet.

I dette seminar rettet fem forskere søkelyset mot menneskene bak bostedsløsetallene. Forskningen bidrar til en kunnskapsbasert dialog om innsatsen mot bostedsløshet fremover.

Fem notater

På seminaret ble følgende notater bestilt av KDD presentert av forfatterne:

1. Sverre Nesvåg (KORFOR, Regionalt kompetansesenter for rusmiddelforskning i Helse Vest og Universitetet i Stavanger): Bostedsløshet blant personer med rus og/eller psykiske helseproblemer
  2. Inger Lise Skog Hansen (Fafo): Bak tallene på bostedsløse: Personer med rus- og psykiske helseproblemer.
  3. Veronika Paulsen (NTNU Samfunnsforskning): Bostedsløshet blant unge med barnevernerfaring
  4. Synnøve Ø. Jahnsen (Fafo): Bak tallene: Et kjønnsperspektiv på bostedsløshet
  5. Elisabeth Fransson (Vid Vitenskapelige høgskole) og Siv Gaarder (Kriminalomsorgens kompetansesenter): Bosituasjon for barn og unge i kriminalomsorgen

I tillegg innledet BOVEL- og NOVA-forsker Maja Flåto om forskningen på bostedsløshet i Norge de siste tiårene, og Unni Sandodden (Kirkens bymisjon) og Hajar Benhammou (KDDs brukerråd for boligsosial politikk) diskuterte de fem notatene fra et brukerperspektiv.

Seminaret ble arrangert av Fafos Forum for innovasjon i velferd. Fafo er ett av forskningsmiljøene bak Senter for bolig- og velferdsforskning (BOVEL).

Kommunal- og distriktsdepartementet er initiativtaker og oppdragsgiver for de fem forskningsnotater som ble presentert.

Les mer om seminaret og Fafos Forum for innovasjon i velferd (fafo.no).

De som ønsker å få tilgang til de fem notatene bes ta kontakt med forfatterne direkte.