Årets masterstudenter
Vanlige spørsmål
Kan vi bruke Canva eller andre ressurser til å lage illustrasjoner?
Ja, det er ikke noe problem, så lenge dere er tydelige med å vise hvordan dere har gjort det. Dere må sjekke at det er åpen tilgang til å bruke. Husk å notere alle ressurser dere bruker underveis, så dere har oversikt. Når dere leverer skriftlig del, skal dere legge ved en «Egenerklæring om opphav» (Årets masterstudenter – Formelle dokumenter). Her skal dere redegjøre for ressurser dere har brukt, til for eksempel å lage illustrasjoner.
Kan vi bruke KI til å lage illustrasjoner eller andre grafiske elementer?
Ja, dere kan bruke kunstig intelligens til å lage illustrasjoner, bakgrunner og andre grafiske elementer. Det viktige er at dere er åpne om ulike ressurser dere bruker, og hvordan dere har gjort det. Når dere leverer skriftlig del, skal dere legge ved en «Egenerklæring om opphav» (Årets masterstudenter – Formelle dokumenter). Her skal dere redegjøre for ressurser dere har brukt, til for eksempel å lage illustrasjoner.
Hvor mange sykluser må vi ha?
Vi anbefaler at man har to sykluser. Det er fordi en da får mulighet til å forbedre og redesigne på bakgrunn av erfaringene og analysene fra syklus 1 i en ny syklus.
Kan vi teste produktet i samme klasse flere ganger?
Nei, det er ikke gunstig å teste produktet med de samme elevene og den samme læreren flere ganger. Grunnen til dette er at elevene og lærerne da vil ha en forforståelse av produktet. Da får man ikke testet om for eksempel instruksjonen til elevene eller lærerveiledningen er god nok. Vi anbefaler derfor at man er i ulike elevgrupper med ulike lærere. Det kan imidlertid gjerne være på samme skole, på samme trinn.
Holder det å hente aktiviteter fra andre og sammenstille det som finnes? Det kan for eksempel være å samle ulike aktiviteter i en boks.
Det er mulig å bruke for eksempel aktiviteter og annet som er utviklet av andre, eller er kjente leker, men det må da gå tydelig fram hva som er studentens eget bidrag. Den didaktiske eller pedagogiske innrammingen blir da svært sentral, og må være et substansielt bidrag. Det blir viktig å redegjøre for hva en har utviklet selv fra bunnen av og hva man bygger videre på. Originalitet skal berømmes, så om det er stor grad av gjenbruk, vil det kunne påvirke sensuren.
Hvem har opphavsrett til produktet, og hva om man bruker for eksempel koder, illustrasjoner osv. i produktet?
Generelt har studenten selv opphavsrett til eget produkt. Om de bruker andres illustrasjoner eller liknende, må det oppgis i «Egenerklæring om opphav».
Hvordan kan man teste ut omfattende produkter, som en storyline som er planlagt å ta flere uker, mange timer i uka?
Om produktet er svært omfattende, kan man velge å teste ut deler av det, og redegjøre for disse valgene. Det er også mulig at en lærer, om hen ønsker, gjennomfører hele storylinen og blir intervjuet om den eller skriver logg, og studenten observerer et utvalg, for eksempel to dager. En annen variant er å observere mye i syklus 1, og så at syklus 2 kan være å teste ut litt eller at en lærer leser grundig gjennom lærerveiledning og gir tilbakemelding. Men det er best om man kan teste noe.
Oversikt over fellesaktiviteter 24/25
- Kick-off for de entreprenørielle masteroppgavene:
- 6. januar kl. 15.30-18.00.
- Fellesøkter for studenter som skriver entreprenørielle masteroppgaver:
- 27. januar 10.30-12.15
- 6. mars 12.30-14.15
- 10. april 12.30-14.15
- Mastermesse: 26. mai 2025
Oppdatert 06.01.2025