For sensorer

For å få en tett kopling til skolen, ønsker vi oss også sensorer fra skolen til de entreprenørielle masteroppgavene. Det er viktig at de didaktiske produktene studentene utvikler kan fungere godt i skolen, både med tanke på å treffe mottakerne, at de er faglig gode og fagdidaktisk godt tilpasset. En måte å få til dette på, er å ha en ekstern sensor fra skolen. I tillegg vil det være en intern sensor fra OsloMet, som vil kjenne til forskning og de akademiske kravene. 

Det er et krav for sensorer å ha en relevant mastergrad, og det kan være aktuelt både for skoleledere og erfarne lærere. Å sensurere innebærer å vurdere det det didaktiske produktet og skriflig del som blir levert 15. mai. Noen uker senere, normalt første halvdel av juni, vil det være muntlig del av eksamen. Da møtes intern og ekstern sensor for å samkjøre sine vurderinger av produkt med skriftlig del, og forberede spørsmål til muntlig del. Studenten har sin forberedte presentasjon, og deretter er det en fagsamtale ledet av sensorene. Til slutt skal det gis vurdering med begrunnelse. 

En tidligere rektor som har vært ekstern sensor skriver: 

«Kompetansen og erfaringene studentene tilegner seg gjennom arbeidet med den entreprenørielle masteren er svært relevant når de skal ut i lærerjobb.» 

En annen rektor kommenterer: 

«Jeg har et godt inntrykk av det å være sensor på entreprenøriell masteroppgave. Jeg opplever at eksamensformen er god. Den er praksisnær, gir mulighet til pedagogiske refleksjoner etter utprøving og den knytter praksis til teori.» 

Om du har noen spørsmål eller tenker dette kunne vært interessant, ta kontakt med Tuva Bjørkvold tuvbj@oslomet.no. 

Oppdatert 17.06.2024