Partnerskap med skoler – Mastermentor eller sensor



En hovedsatsing med de entreprenørielle masteroppgavene er at de skal bidra til en tettere kopling mellom skoler og OsloMet. Vi samarbeider tett med skoler på to måter:

  • Lærere bidrar til at studenter kan teste ut oppleggene sine i deres klasser.
  • Skoleledere og lærere er eksterne sensorer på masteroppgavene. Les mer her. 

Det er et krav at studentene skal teste produktene de lager i praksis. For de aller fleste betyr det at de skal teste ut et undervisningsopplegg i skolen. Dette vil være gjennomarbeidede og forskningsbaserte undervisningsopplegg, nøye tilpasset fag, målgruppe og læreplanen. For å få til dette, trenger studentene å komme i kontakt med skoler og lærere som ønsker å være med på å teste disse undervisningsoppleggene. Ønsket er at dette skal være en gjensidig vinn-vinn situasjon, der lærerne får spennende opplegg inn i sine klasser, og studentene kan lære mye av lærerne og deres elever. 

Uttesting kan gjøres på tre hovedmåter. 

  1. Læreren stiller klassen sin til disposisjon. Studentene tester ut undervisningsopplegget de har laget selv i klassen. Læreren vil da være en viktig person med tanke på å gi noe bakgrunnsinformasjon om klassen, og å gi innspill til hvordan undervisningsopplegget fungerte, både med tanke på faglighet, målgruppe og for eksempel struktur.
  2. Læreren gjennomfører studentens undervisningsopplegg i egen klasse. Læreren er den som kjenner klassen sin best og derfor best kan erfare hvordan et opplegg fungerer i praksis. Læreren og elevene vil da kunne gi verdifulle tilbakemeldinger til studenten om opplegget, for eksempel om det var tydelig nok forklart og passet målgruppa.
  3. Lærer og student planlegger et didaktisk produkt eller undervisningsopplegg sammen. Noen ganger kan skoler eller lærere ha ønsker om å satse på noe, men mangle tid og ressurser til å jobbe grundig med det. Da kan masterstudenter være de som bidrar faglig, med mye tid til fordypning. Sammen kan skolene og studentene da hjelpe hverandre med utfordringer. 

Lærere som bidrar, kan enten gjøre dette mer uformelt etter avtale med studenten eller gjennom et varig partnerskap. Vi jobber for å få på plass en ordning med masterlærere, som er lærere som er særlig dedikerte for å bidra med sin kompetanse for masterstudentene.

Om dette høres interessant ut, ta gjerne kontakt med Fritz Flåmo Eidsvaag frifle@oslomet.no. 

Oppdatert 17.06.2024