Hva er en entreprenøriell masteroppgave?

En entreprenøriell masteroppgave er et format på oppgaven der studenten får utvikle, teste, forbedre og argumentere for et didaktisk produkt de utvikler selv. Produktet kan være alt fra analoge og digitale spill, til nettressurser, forestilling, storyline, læringsressurser, konkretiseringsmateriell eller undervisningsopplegg. Det skal være egnet for skolen, og kan være rettet mot elever, lærere, skoleledere, skolefritidsordning / aktivitetsskolen eller andre. Innholdet i produktet skal være forankret i masterfaget studenten har valgt, og gjeldende læreplan. Studenten skal teste produktet systematisk i skolen. 

Denne masteroppgaven har tre komponenter:  

1) Didaktisk produkt. Omfang av det didaktiske produktet ved individuell innlevering er tilsvarende 10 000 ord +/- 10% eller 30 minutters presentasjon (format og innhold avtales med veileder), dersom to eller tre studenter gjennomfører sammen skal innleveringen være tilsvarende 15 000 ord +/- 10% eller 45 minutters presentasjon. I tillegg skal det være en brukerveiledning, der hele produktet forklares, inkludert hvordan det kan bidra faglig for de tenkte mottakerne. 

2) Skriftlig del. I den skriftlige delen skal studenten argumentere gjennom forskning og aktuelle styringsdokumenter for hvorfor produktet kan egne seg i skolen. Her skal også den overordnede metoden og metoder for datainnsamling, samt analyse presenteres. Omfanget er 5000 ord +/- 10% ved individuell innlevering og 7500 ord +/- 10% der to eller tre skriver sammen.  

3) Muntlig del. Denne består av en forberedt del på 25 minutter der studenten viser hvordan produktet er utviklet systematisk, med konkrete eksempler fra uttestingen. Her vektlegges kritisk refleksjon og faglig forankring. Deretter er det en fagsamtale på 20 minutter, ledet av sensorene. Dersom to eller tre studenter gjennomfører sammen, skal omfanget være 35 minutter på presentasjonen og 30 minutter på fagsamtalen. Den muntlige delen av masteroppgaven gjennomføres i samme konstellasjon som en har jobbet, enten individuelt ved individuell oppgave eller i gruppe i en gruppeoppgave. 

Det didaktiske produktet og skriftlig del leveres 15. mai, eller første påfølgende virkedag. Muntlig del gjennomføres innen seks uker etter levering.  Les mer om vurdering her

Her har vi laget en video med mer utfyllende informasjon:

     

    Her er tre videoer som forklarer de ulike delene i masteroppgaven

    Oppdatert 16.08.2025