Hva er en entreprenøriell masteroppgave?

En entreprenøriell masteroppgave er et format på oppgaven der studenten får utvikle, teste ut, forbedre og argumentere for et didaktisk produkt de utvikler selv. Det didaktiske produktet skal være egnet for skolen, og kan være rettet mot elever, lærere, skoleledere, foresatte, skolefritidsordning / aktivitetsskolen eller en kombinasjon av disse. Innholdet i produktet skal være forankret i masterfaget studenten har valgt, og gjeldende læreplan.

Den entreprenørielle masteroppgaven består av tre deler:

  1. Didaktisk produkt (teller ca. 50 %)
  2. Skriftlig begrunnelse (teller ca. 25 %)
  3. Muntlig presentasjon og fagsamtale (teller ca. 25 %)

Det didaktiske produktet kan være alt fra analoge og digitale spill, til nettressurser, forestilling, storyline, læringsressurser, konkretiseringsmateriell eller undervisningsopplegg. Produktet skal testes ut systematisk ved bruk av en egnet metode, som pedagogisk designforskning. Deretter skal produktet forbedres på bakgrunn av funn som ble gjort under uttestingen.

I den skriftlige begrunnelsen skal studenten argumentere gjennom forskning og aktuelle styringsdokumenter for hvorfor produktet kan egne seg i skolen. Her skal også den overordnede metoden og metoder for datainnsamling, samt analyse presenteres. Begrunnelsen skal også inneholde en bruksanvisning, der hele produktet forklares, inkludert hvordan det kan bidra faglig for de tenkte mottakerne.

Den muntlige presentasjonen består av en forberedt del på 25 minutter der studenten viser hvordan produktet er utviklet systematisk, med konkrete eksempler fra uttestingen. Her vektlegges kritisk refleksjon og faglig forankring. Videre følger en fagsamtale, der sensorene ber om oppklaringer fra alle de tre delene av oppgaven. Oppgaven vurderes samlet, med én karakter.

Her har vi laget en video med mer utfyllende informasjon:

Presisering av innhold og omfang

Denne masteroppgaven har tre komponenter:

  1. Utvikling av didaktisk produkt. Omfang av det didaktiske produktet ved individuell innlevering er tilsvarende 10 000 ord +/- 10% eller 30 minutters presentasjon (format og innhold avtales med veileder), dersom to eller tre studenter gjennomfører sammen skal innleveringen være tilsvarende 15 000 ord +/- 10% eller 45 minutters presentasjon. I tillegg til produktet skal det være en brukerveiledning.
  2. En skriftlig forklaring om hvordan det didaktiske produktet er tenkt brukt og en vitenskapelig forankret begrunnelse for produktet har et omfang på 5000 ord +/- 10% ved individuell innlevering og 7500 ord +/- 10% der to eller tre skriver sammen. 
  3. En muntlig presentasjon av utviklingsprosjektet på 25 minutter etterfulgt av en fagsamtale på 20 minutter. Dersom to eller tre studenter gjennomfører sammen, skal omfanget være 35 minutter på presentasjonen og 30 minutter på fagsamtalen. Den muntlige delen av masteroppgaven gjennomføres i samme konstellasjon som en har jobbet, enten individuelt ved individuell oppgave eller i gruppe i en gruppeoppgave. 

Det didaktiske produktet og den skriftlige bruksanvisningen og vitenskapelige forankrede begrunnelsen leveres 15. mai. Den muntlige delen av masteroppgaven gjennomføres innen seks uker etter innlevering. Det gis én karakter som fastsettes etter at alle de tre komponentene er gjennomført.   

Her er tre videoer som forklarer de ulike delene i masteroppgaven