Innholdet i en entreprenøriell masteroppgave

Her presenteres en oversikt over hva de ulike elementene i den entreprenørielle masteroppgaven skal inneholde. Noe av fordelingen vil være ulik på grunn av produkttype, faglig tradisjon eller ulike prosesser. Det vil da være opp til studenten å gjøre de endelige valgene. Likevel er det noe føringer å forholde seg til.

Didaktisk produkt (innlevering 15. mai):

  • Selve produktet. Leveres fysisk i to eksemplarer, om det er fysisk. Leveres som lenke i skriftlig del, om det er digitalt.
  • Lærerveiledning eller tilsvarende, der det er aktuelt.
  • Bruksanvisning med beskrivelse av produktet i detalj, formål, mottaker, faglig vektlegging
  • Liste over alle deler av produktet

Skriftlig del (innlevering 15. mai)

Sammendrag

Forord

Innledning

  • Faglig argumentasjon for produktet. 
    • Utgangspunkt i tidligere forskning, styringsdokumenter, læreplan, læringsteori
  • Begrepsavklaring
  • Problemstilling (knyttet til utvikling av produktet)
    • Forskningsspørsmål (konkretisering av hvilke sider av produktet en undersøker)

Teoretisk og forskningsmessig begrunnelse

  • Teoretisk (f.eks. læringssyn, didaktisk tilnærming)
  • Forskningsmessig (f.eks. behov identifisert i forskning)

Metode

  • Overordnet metode (f.eks. pedagogisk designforskning)
  • Datainnsamling (hvorfor er disse metodene valgt)
  • Analyse (koplet til uttesting og utvikling av produkt)
  • Troverdighet
  • Etiske overveielser

Resultater

  • Kort, hva kom fram i analysen?
  • Kort, hvilke endringer førte dette til?

Implikasjoner

  • Kort, implikasjoner og anbefalinger

Kort om det som kommer i muntlig del

Kort om muntlig del

Muntlig del (minimum 10 virkedager etter innlevering av skriftlig del).

NB Sensorene vil kjenne produkt og skriftlig del godt, og en bør derfor ikke gjenta seg i muntlig del.

Muntlig forberedt del:

  • Presentasjon av utvikling av produktet
    • Detaljer i pedagogisk desingforskning, valg gjort på bakgrunn av analyser, teori og forskningslitteratur
    • Utfordringer, strategier og forbedringer i arbeidet
  • Kritisk gjennomgang av eget prosjekt, faglig fundert

Fagsamtale:

  • Sensorene stiller spørsmål knyttet til alle tre elementer av den entreprenørielle masteroppgaven
    • Eksempler: Sammenheng mellom produkt og teori / forskning / styringsdokumenter
    • Mottakerbevissthet, fagdidaktisk 
    • Utdypende begrunnelser
    • Forklare valg i redesign eller produkt tydeligere