Tidligere entreprenørielle masteroppgaver sortert etter fag
Begynneropplæring matematikk
Langåker, I. (2024). Gangejungelen – et spill om multiplikasjon
Mitt entreprenørielle masterprosjekt har gått ut på å utvikle et brettspill for begynneropplæringselever på 3. trinn, som kan brukes i matematikkundervisningen. Spillet fokuserer på multiplikasjon som regneart, og har et jungeltema som preger oppgaver og utforming. Brettspillet setter regningen i kontekst og gjør mengdetreningen mer tilgjengelig.

Lorentzen, V. & Mythe, L. S. (2025). Tallverket – en ressursbank for tallforståelse.
I denne entreprenørielle masteroppgaven har vi utviklet ressursbanken «Tallverket» sombestår av 5 matematikk spill og en lærerveiledning. Spillene legger opp til at elevene skalarbeide med tallforståelse og åpner for matematisk samtale.

Begynneropplæring norsk
Anderssen, C. L. & Soelberg, I. B. (2025). Hvor er hva? – Et lesespill for begynneropplæringen.
I masteroppgaven vår har vi utviklet et lesespill for begynneropplæringen på 2. trinn. Målet med spillet er å bidra til at elever kan øve på ortografisk lesing. Spillets konsept er at én elev på spillgruppen trekker et kort hvor det står et ord. Deretter er det førstemann på gruppen til å finne og peke på tilsvarende ord på spillbrettet. For at alle på gruppen skal få lik mulighet til å vinne, har vi lagt til oppdragskort med oppdrag som enten har en fordel eller en ulempe.

Austad, M. S. & Bergsmo, T. (2025). Operasjon den magiske medaljong.
I vårt masterprosjekt har vi utviklet et escaperoom for bruk i norskfaget på 3.trinn. Hensikten med escaperoomet er å forsøke å fremme elevenes kritiske literacy. I tillegg må elevene bruke fagspesifikk kunnskap fra norskfaget, bruke muntlige ferdigheter og samarbeide for å løse oppgavene.

Berland, K. (2024). Kunstig intelligens som pedagogisk verktøy i språkundervisningen
I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet en håndbok for bruk av kunstig intelligens som pedagogisk verktøy i språkundervisningen for elever i begynneropplæringen. Håndboken har til hensikt å utruste lærere med nødvendig kunnskap om KI og vise hvordan det kan brukes i undervisningen for å fremme språklig bevissthet og utforskende læring.

Blindheim, R. K. (2024). Klassebamsen inviterer til fest.
I denne entreprenørielle masteroppgåva er det utvikla eit undervisningsopplegg for 1. klasse. I undervisningsopplegget er klassebamsen sentral, som treng hjelp av elevane til å arrangere fest. Undervisningsopplegget går over tre økter. Hensikta er å inspirere til meiningsfull skriving og lesing, i eit leiktilnærma opplegg som er gøy for elevane.

Egeland, I. O. (2023). Mysteriet i skogen: «Mysteriespillet».
I denne entreprenørielle masteroppgaven er det utviklet et digitalt mysteriespill. Spillet er beregnet for 1. og 2. klasse i begynneropplæringen i norsk. Undervisningsspillet skal bidra til bruk av literacy hos de yngste elevene gjennom utforskning og samarbeid. Problemstillingen for oppgaven er:
Hvordan kan jeg utvikle et spill som kan bidra til bruk av literacy hos begynneropplæringseleven?

Eidsvåg, I. L. & Gulbrandsen, L. L. (2025). “Nyord” – et brettspill med kreativ tilnærming til sammensatte ord.
Denne masteroppgaven undersøker hvordan et brettspill for 3. trinn kan stimulere kreativitet og muntlige ferdigheter i forbindelse med forståelsen av sammensatte ord. Elevene samarbeider om å lage nye sammensatte ord ved hjelp av ord- og bildekort, og forklarer betydningen av de nye ordene gjennom muntlige aktiviteter. Spillet er utformet for å være tilpasset ulike elevnivåer, og fremme språklig bevissthet, samarbeid, engasjement og kreativitet

Gjersøe, H., Refvem, G. M., Vik, J. M. (2025). Detektiv Morfus – Et norskfaglig brettspill. Utforsk språkets mysterier sammen!
I vår entreprenørielle masteroppgave har vi kommet med idéen og utviklet brettspillet Detektiv Morfus. Brettspillet er et analogt læremiddel for norskundervisningen rettet mot elever på 3. trinn, med fokus på metaspråklig bevissthet. Hensikten med brettspillet er å engasjere elevene til å utforske språkets form og betydning gjennom oppgaver som omhandler morfologi og semantikk.

Halvorsen, N. (2024). Helt i barnehagen, helt på skolen: en bildebok om det kompetente barnet i overgangen fra barnehage til skole.
Formålet med boken er å fungere som en støtte i overgangen, samt skape bevissthet rundt det kompetente barnet. Den er utviklet for både voksne og barn, og har dermed en dobbel adressat. Boken inneholder fire lesestopp, som er ment som en inngang til den litterære samtalen. Videre bearbeiding av leseopplevelsen skjer gjennom en tegneaktivitet, der barna skal tegne seg selv som superhelter.

Karlsen, E. S. (2024). «Amar og skyggene» – en bildebok som støtte for utvikling av begynneropplæringselevens emosjonelle literacy.
I min entreprenørielle master har jeg utviklet bildeboken Amar og skyggene med en tilhørende lærerveiledning og noe etterarbeid. Formålet var at boken skulle kunne støtte elever til å utvikle emosjonell literacy i begynneropplæringen gjennom høytlesing av bildeboken, gjennomføring av litterære samtaler underveis i lesingen og annet arbeid rundt boken.
Lillevoll-Engedahl, R. I. (2024). Bokstaveksperten – skriving i 1. klasse ved bruk av digitale og analoge verktøy
Dette produktet er laget for elever i 1. klasse, og skal være et verktøy for å arbeide med skriving. Produktet er laget slik at elevene skal skrive for hånd, men ved hjelp av lyd- og bildestøtte, samt bruk av konkreter for å skape variasjon, og appellere til begynneropplæringseleven som har nytte av konkreter.

Ludviksen, I. (2023). Det var en gang et eventyr: Et lekende og lærende brettspill.
I min entreprenørielle masteroppgave har jeg utviklet et brettspill for begynneropplæringselever på 2.-4. trinn, som lærere kan ta i bruk i norskundervisningen. Brettspillet går ut på at elevene i grupper må samarbeide om å samle inn syv elementer (hovedperson, sted, hjelper, magisk tall, motstand, gjenstand og mål) til et eventyr elevene senere skal skape. Når alle elementene er samlet inn, er det opp til læreren hva slags etterarbeid gruppen skal gå videre med. Det kan eksempelvis være at eventyret skal tegnes, skrives eller dramatiseres. Samtidig som elevene spiller, vil de møte på lekende og fysiske utfordringer underveis. Brettspillet står i kontrast til den tradisjonelle stillesittende undervisningen og lar elevene leke seg til læring.

Lægreid, Y. (2024). «Plass til alle» – utvikling av en bildebok som grunnlag for refleksjon rundt kjønnsnormer i begynneropplæringa
I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet en bildebok, Plass til alle. Produktet inkluderer en lærerveiledning for gjennomføring av en litterær samtale til boka. Den litterære samtalen er rettet mot begynneropplæringseleven, som gjelder elever på 1.-4.trinn. Formålet med produktet er å støtte og utvikle elevers kritiske refleksjoner knyttet til kjønnsnormer.

Ngo, L. T. og Skavang, S. B. (2023). «Gjett hva» – et spill som eksponerer minoritetsspråklige elever for norske begreper i begynneropplæringen
I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et brettspill for minoritetsspråklige elever, til bruk i begynneropplæringen. Elevene får trening i å bruke språket, og blir eksponert for norske begreper fordelt på de fire overordnede kategoriene: skolesaker, klesplagg, frukt og grønt, og dyr. Problemstillingen er som følger:
Hvordan kan man utvikle et spill som eksponerer minoritetsspråklige elever for norske begreper i begynneropplæringen?

Olson, I. K. S. & Tveit, S. S. K. (2023). «Finn boka som gir deg leseglede!»: Utviklingen av en digital veiledningsressurs for begynneropplæringseleven på skolebiblioteket
Prosjektets formål er å utvikle en digital veiledningsressurs for begynneropplæringseleven på skolebiblioteket. Oppgaven tar sikte på å bidra til elevers leseglede gjennom å tilby tilpassede bokforslag basert på elevens interesser og ønsket lesenivå. Prosjektets problemstilling er:
Hvordan kan man utvikle et digitalt biblioteksverktøy for å veilede elever i begynneropplæringen til å finne egnet litteratur på skolebiblioteket som kan bidra til
leseglede?

Rand, H. E. (2022). Fysisk aktiv læring (FAL) i norskundervisningen i begynneropplæringen – utviklingen av en ressurs for økt brukervennlighet og inspirasjon
Formålet med denne studien er å innhente kunnskap om hvordan en ressurs kan være brukervennlig og inspirere til bruk av fysisk aktiv læring (FAL) i norskundervisningen i begynneropplæringen. I tråd med en ny læreplan i 2020 ønsker Senter for fysisk aktiv læring (SEFAL) å utvikle en ny digital ressursbank med aktiviteter innenfor FAL. Studien er et pilotprosjekt i samarbeid med SEFAL. Målgruppen for ressursen i denne studien er lærere som underviser i norskundervisningen i begynneropplæringen på 1. – 2. trinn

Sjølie, L. (2024). Lingua Vulpin – en musikalsk forestilling om natur og språklig bevissthet
Denne entreprenørielle masteroppgaven presenterer et didaktisk produkt i form av en musikalsk forestilling for 1.-2. trinn med temaet natur. Forestillingen med navn Lingua Vulpin, latin for revespråk, benytter estetiske og elevaktive tilnærminger som musikk og drama, i hensikt for å stimulere til interaksjon og språklig bevissthet hos elevene.

Skillingstad, I. T., Raalten, M. H., Nordfonn, M. H. (2025). Oppspinn – en spillbasert læringsressurs for kreative fortellinger i begynneropplæringen.
I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet en spillbasert didaktisk ressurs som skal støtte kreativ skriving på 3. og 4. trinn. Ressursen består av fysiske kort og en lærerveiledning. De fysiske kortene skal støtte narrativ struktur og kreativitet i fortelling gjennom seks kategorier, henholdsvis Karakter, Begynnelse, Sted, Ting, Utfordring og Avslutning. Kortene fungerer både som visuelle og språklige innspill i skriveprosessen og er ment å vekke elevenes engasjement og støtte dem gjennom skriveprosessen. Ressursen gir læreren et fleksibelt rammeverk for å ta pedagogiske avgjørelser når han eller hun utformer undervisningen.

Smidsrød, V. S. (2025). Aktiv muntlighet – en læringsressurs for å styrke muntlige ferdigheter i begynneropplæringen.
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i utvikling og utprøving av et undervisningsprodukt bestående av aktivitetskort og en konkretboks. Ressursen er laget for å styrke elevers muntlige ferdigheter gjennom fysisk bevegelse på 2. trinn. Med utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan kan jeg utvikle et produkt som kan fremme elevers muntlige ferdigheter gjennom bevegelsesaktiviteter, og hvordan opplever læreren bruken av et slikt produkt i arbeid med muntlighet på 2. trinn?», belyses både utviklingsprosessen og lærerens erfaringer med å ta i bruk produktet.

Wollner, M. M. (2025). Bokstavjakten – et spill om bokstavlyder og ord.
I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet et norskfaglig analogt-digitalt brettspill som baserer seg på å koble fonem og grafem, samt å øve bokstavkunnskap. Spillet, kalt Bokstavjakten, er tenkt som en læringsressurs til bokstavinnlæringen, og målet med prosjektet er å teste om spillet kan brukes i stasjonsundervisning i begynneropplæringen.

Ølberg, E. B. (2024). Dinosaurmysteriet – en bildebok i begynneropplæringen.
Formålet med prosjektet er å utvikle en bildebok for gutter i begynneropplæringen for å bidra til leseengasjement. Bildeboken er en mysteriebok og forutsetter at leseren kan finne hint i bildene for å løse mysteriet. Satt i en didaktisk ramme fungerer også boken med et undervisningsopplegg, der elevene skal lage detektivtavler for å argumentere for den skyldige i mysteriet.

Øvergaard, M. H. (2025). «Ordets magi – Adjektiv i fokus»: En funksjonell tilnærming til
grammatikkundervisningen.
I denne entrepenørielle masteroppgaven har jeg utviklet en ressurs som kan benyttes i norskundervisningen på småtrinnet. Ressursen er en aktivitetspakke med åtte ulike aktiviteter der ordklassen adjektiv står i fokus. Formålet med aktivitetspakken er å tilby engasjerende og elevaktive aktiviteter, som også kan lette lærerens arbeid i planlegging av stasjonsundervisning. Produktet er dermed utviklet både for lærer og elever. Alle aktivitetene bygger opp under en av de grunnleggende ferdighetene: muntlighet, lesing og skriving, og tar utgangspunkt i en funksjonell tilnærming til grammatikkundervisning.

Aarup, A. & Torp, E. S. (2022). Nabospråkspill i begynneropplæringen – utviklingen av nabospillet
I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et brettspill med en tilhørende nettside, til bruk i begynneropplæringen. Oppgaven er et bidrag som tar sikte på å gjøre undervisning i nabospråkene dansk, svensk og norsk enklere for læreren, samt eksponere norske elever i begynneropplæringen for nabospråkene. Problemstillingen er som følgende:
Hvordan kan man utvikle et spill som eksponerer elever i begynneropplæringen for nabospråkene dansk, svensk og norsk?
DigiPed
Kemkers, O. A. (2024). Orientert: en digital læringsressurs om orientering og uteskole i grunnskolen.
Denne entreprenørielle masteroppgaven adresserer utfordringer lærere møter i deres uteskoleundervisningspraksis, som mangel på tid, ressurser og koblingen mellom uteskole og læringsinnhold, under følgende problemstilling: Hvordan kan en digital læringsressurs, med utgangspunkt i uteskole og orientering, utformes for å senke terskelen for å bruke uteskole som en integrert del av undervisningen?

Engelsk
Sinclair, S. M. & Sinclair, R. M. (2024). Island Escape: Speak to Survive – a collaborative board game for oral communication in the EAL classroom.
I denne masteroppgaven presenteres utviklingen av det didaktiske produktet Island Escape: Speak to Survive – et engelskspråklig brettspill for 6. og 7. klasseelever med fokus på tilrettelegging av muntlig kommunikasjon gjennom samarbeid og lek. Brettspillet er utviklet som en læringsressurs for å imøtekomme behovet for kommunikasjonskompetanse i engelskfaget.

Skavhaug, E. T. & Røkholt, H. E. (2024). Environmental Literay in Board Games – Developing EcoSolve for the ESL Classroom.
I denne entreprenørielle masteroppgaven har vi utviklet brettspillet EcoSolve, rettet mot elever på 10. trinn som studerer engelsk som andrespråk (ESL). EcoSolve er designet basert på prinsippene fra den norske læreplanen, teori og ESL-teori, og det sikter mot å gi engelsklærere et kreativt og engasjerende verktøy for å forbedre studentenes bærekraftige literacy.

Kroppsøving
Grønsund, E. H., Kristoffersen, E., Støa, I. E. (2025). KRØativ – Et digitalt planleggingsverktøy for kroppsøvingslærere på barnetrinnet: En idébank av varierte bevegelsesaktiviteter.
I denne masteroppgaven har vi utviklet KRØativ, en prototype av en app som fungerer som en idébank for lærere som underviser i kroppsøving på barnetrinnet. Målet har vært å støtte lærere i å skape mer variasjon i undervisningen gjennom et bredt utvalg aktiviteter forankret i Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20) og Overordnet del.

Hervåg, A. G. H. (2025). Aktivitetskort i uteskole for kroppsøving.
I mitt entreprenørielle masterprosjekt så har jeg utviklet et produkt som er i form av aktivitetskort i uteskole for kroppsøving. Aktivitetskortene kan lærere bruke i sin undervisning på 1.-2. trinn. Målet med aktivitetskortene er å gi lærere en støtte som skal hjelpe dem å planlegge og gjennomføre en god uteskole undervisning i kroppsøving, uavhengig av lærerens forkunnskaper.

Kunst og håndverk
Søia, K. S. T. (2025). Med KI i verktøykassa: En nettbasert støtte for lærere i kunst og håndverk.
Denne entreprenørielle masteroppgaven tar for seg hvordan bildegenerativ kunstig intelligens (KI) kan integreres i kunst og håndverksundervisningen i grunnskolen, gjennom utviklingen av en nettbasert læringsressurs kalt «KI i kunst & Håndverk» (KIKH). Prosjektet er forankret i pedagogisk designforskning og tar utgangspunkt i lærerens behov for økt digital kompetanse, samt samfunnets økende krav til kunnskap om KI. Formålet har vært å senke terskelen for at lærere på mellomtrinnet (5.-7. trinn) tar i bruk bildegenerativ KI som verktøy i kunst og håndverksundervisningen, og samtidig legge til rette for at elever utvikler relevant kompetanse for fremtidens arbeidsliv.

Matematikk
Barli, I. & Habberstad, K. (2025). Økonomiøya – en storyline om personlig økonomi.
I denne entreprenørielle masteroppgaven har vi utviklet et undervisningsopplegg om personlig økonomi. Opplegget er utarbeidet for matematikkfaget på 5. trinn, og tar i bruk storyline som pedagogisk metode. Gjennom vårt prosjekt søker vi å engasjere elever i faglige samtaler og styrke deres begrepsforståelse innen økonomi. Dette har vi gjort gjennom arbeid med praktiske og relaterbare situasjoner.

Bråten, T. (2025). OrdLink: Matematisk samtale gjennom brettspill.
I min entreprenørielle masteroppgave har jeg utviklet det didaktiske spillet OrdLink, et brettspill til bruk i geometriundervisningen på niende trinn. Spillet tar utgangspunkt i et sosialkonstruktivistisk syn på læring og er utviklet basert på læreplanen og teori knyttet til matematikkdidaktikk og spillutvikling. Målet med utviklingen av spillet har vært at spillet skal fungere som et verktøy i en variert og engasjerende matematikkundervisning. Det faglige målet er at spillet skal kunne brukes som utgangspunkt for en matematisk samtale der elevene tar i bruk matematiske begreper.

Nygård, G. (2025). Her på øya vår – en storyline om demokrati og medborgerskap
med hovedfokus på matematikk.
I arbeidet med denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet en tverrfaglig storyline for 7. trinn, med hovedfokus på matematikk. Temaet for storylinen er demokrati og medborgerskap, og storylinen er et forslag til hvordan man kan undervise i temaet. Gjennom fire hendelser får elevene lage rollefigurer og bosted, lage og utføre statistiske undersøkelser, argumentere for et synspunkt, arbeide med kritisk matematikk og matematikkens plass i samfunnet, samt reflektere rundt arbeidet. Det er også utviklet en tilhørende lærerveiledning som skal gjøre det enkelt for lærere å ta i bruk storylinen i egen undervisning.

Musikk
Kleppe, K. (2024). Oppvarmingshandboka.
Oppvarmingshandboka sit føremål er å inspirera lærarar til å bruka leik som oppvarming for å skapa engasjement, glede og eit trygt klassemiljø blant elevane. I samarbeid med Musikk i Skolen har eg produsert videoar til ti oppvarmingsøvingar/teaterleikar, der dei fleste er innspelt på Romerike Folkehøgskule med åtte av deira elevar. Videoane er til for at ein lærar enklast mogleg skal kunne lære seg øvingane gjennom å sjå dei munnleg og visuelt forklart, i tillegg sjå oppvarmingsøvingane bli gjort av elevar.

Persson, J. M. & Andreassen, V. A. (2024). Ukulere; lær å musisere med ukulele! Utviklingen av en digital undervisningsressurs for grunnleggende instrumentlæring i ukulele på mellomtrinnet.
I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet en pedagogisk ressurs, som inneholder videoer og en lærerveiledning. Ressursen skal bidra til en grunnleggende progresjonsutvikling ved bruk av ukulele, på mellomtrinnet, i musikkundervisningen.

Rentsch, V. E. & Torgersen, R. (2025). Dansereisen.
I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet en nettressurs for lærere på 3.-7. trinn, med mål om å introdusere elever for danser fra ulike deler av verden. Ressursen er utformet for å fremme nysgjerrighet, respekt og interesse for ulike kulturer gjennom dans. Vi har lagt vekt på å skape et verktøy som er enkelt for lærere å bruke, uavhengig av deres kompetanse og erfaring i dans. Oppgaven utforsker hvordan en slik nettressurs kan støtte lærere i undervisningen av dans fra ulike land.

Solodden, M. (2024). Spill med! Orkestermusikk i samspillundervisning på mellomtrinnet.
I min entreprenørielle masteroppgave har jeg utviklet en samspillressurs for musikklærere på mellomtrinnet. Ressursen består av tre Spill med-arrangementer til orkesterstykkene Dance of the Knights av Prokofiev, Cancan (utdrag fra ouverturen til Orfeus i underverdenen) av Offenbach, og Waltz no. 2 av Shostakovich. Spill med er et samspillkonsept der man spiller et forenklet arrangement sammen med en playback av profesjonelle musikere, og der playbacken fungerer som et stillas i deltagernes samspill.

Naturfag
Bruvik, C. (2024). Escape Room om kjemiske reaksjoner for elever på 7. trinn
Målet for denne masteren var å utvikle et spill i form av Escape Room som gjennom utforskende arbeidsmåter bidro til læring. Escape Room-et ble derfor utviklet basert på teori om utforskende arbeidsmåter og med læringsmål om at elevene skulle bli bedre kjent med kjemiske reaksjoner.
Rødseth, H. & Due, A. (2024). Superplanten – i søken etter plantebevissthet. Et utforskende undervisningsopplegg på Naturhistorisk museum.
I denne entreprenørielle masteroppgaven er det utviklet et undervisningsopplegg i samarbeid med, og etter ønske fra Naturhistorisk museum på Tøyen. Undervisningsopplegget er beregnet for elever på mellomtrinnet som besøker museet med klassen sin. Undervisningsopplegget skal bidra til å øke elevenes plantebevissthet, gjennom å få førstehånderfaringer med planter, og designe sin personlige superplante som er godt tilpasset miljøet den lever i.

Norsk
Kjølle, R. A. S. (2024). Redd kjente norske forfattere før de blir glemt! Et norskfaglig brettspill for ungdomstrinnet.
I masteroppgaven har jeg utviklet et brettspill for bruk i norskfaget på ungdomstrinnet. Hensikten med spillet er å bidra til at elever på ungdomstrinnet kan utvikle sine muntlige ferdigheter og fagkunnskaper, i tillegg til å bruke fagspråk og være kreative.

Profesjonspedagogikk
Lien, E. & Nygren, T. H. (2024). Uteblikk – en nettressurs for uteskole
I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet en nettressurs der lærere på 1-7. trinn kan dele og hente inspirasjon for uteskole. Målet er at nettressursen skal fungere som et bredt profesjonsfellesskap for uteskole, blant lærere i hele landet.

Nenseter, S. A. S. (2025). Lappjævel! Et tverrfaglig undervisningsopplegg med fokus på engasjement for lesing.
I min entreprenørielle masteroppgave har jeg utviklet et tverrfaglig undervisningsopplegg på mellomtrinnet basert på boken Lappjævel! av Kathrine Nedrejord. Hensikten med undervisningsopplegget er å skape engasjement for lesing gjennom høytlesing og estetiske arbeidsmåter. Undervisningsopplegget varer i syv uker, og er forankret i fagene norsk, samfunnsfag og KRLE.

RLE
Hansen, E. H. & Roland, K. K. (2024). Fortellingskofferten: En pedagogisk ressurs til støtte for lærere i
formidlingen av hinduistiske fortellinger på småskolen.
I denne entreprenørielle masteroppgaven har vi utviklet en ressurs til lærere for å formidle hinduistiske fortellinger på småtrinnet. Ressursen er en fortellingskoffert som inneholder utvalgte hinduistiske fortellinger fra tamilsk og nord-indisk tradisjon, heklede fremstillinger av noen guder og rekvisitter, forslag til for- og etterarbeid, samt en skriftlig og digital lærerveiledning.

Joseph, K. (2025). Tro og reise: verden rundt. En pedagogisk ressurs til støtte i religionsundervisningen på småskoletrinnet.
I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet undervisningsressursen Tro og reise: verden rundt for lærere som skal undervise om religioner på småtrinnet. Det er et undervisningsopplegg som består av et rollespill og utforsking av konkreter. Selve ressursen består av en skriftlig og en digital lærerveiledning, en PowerPoint og seks kofferter med konkreter.

Samfunnsfag
Nybø, S. L. (2025). «Jakten på lykketrollet»- en taktil bildebok som ressurs i historieundervisningen på første trinn.
I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet en taktil bildebok, Jakten på lykketrollet. Den er laget av gjenbrukte tekstiler, har mange elementer man kan flytte på, åpne og ta i og skal være et høytlesningsverktøy for læreren. Historien følger Sondre og bestemor som reiser tilbake i tid til 60-tallet for å lete etter lykketrollet hun hadde da hun var liten, og er tenkt som en inngang til arbeid med elevenes historiske empati. Etter boka er brukt til høytlesning kan sidene tas fra hverandre slik at elevene kan leke videre i historien med dukker som hører til, og slik bearbeide informasjonen de fikk.

Spesialpedagogikk
Engesbak, M. (2025). Steg for steg – støtte for medvirkning og deltakelse.
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et utviklingsarbeid hvor jeg har laget en arbeidsbok og en tilhørende veiledning for lærere. Materialet er rettet mot elever med vedtak om individuell opplæringsplan (IOP), og har som mål å styrke elevenes muligheter for medvirkning og aktiv deltakelse i egen læring.Arbeidet er inspirert av forskning som vektlegger elevers rett til å bli hørt og involvert i prosesser som angår egen læring. Gjennom et interaktivt design, der tilbakemeldinger fra lærere har vært sentrale, er boka videreutviklet med tanke på å fremme elevenes eierskap til egne mål, skape rom for refleksjon og bidra til å redusere følelsen av utenforskap knyttet til spesialpedagogiske tiltak.

Kaaen, J. H. (2025). Inkluderende praksis gjennom erfaringsbasert læring- «En smakebit av hverdagslivet i Norge under den tyske okkupasjonen».
I denne entreprenørielle masteroppgaven er det utviklet et tverrfaglig undervisningsopplegg for elever på 9. trinn, med mål om å styrke det ordinære opplæringstilbudet gjennom praktiske og erfaringsbaserte læringsaktiviteter i trygge og strukturerte rammer. Opplegget er særlig rettet mot å støtte elever med nedsatt eksekutiv funksjon, som ofte har utfordringer knyttet til planlegging, gjennomføring og selvregulering. Undervisningsopplegget utforsker temaet «Hverdagslivet i Norge under den tyske okkupasjonen» og foregår over to doble undervisningsøkter. Elevene deltar i sanselige og virkelighetsnære aktiviteter hvor de får erfaring med rasjonering, byttehandel og tilberedning av krigskost.

Oppdatert 17.08.2025