Tidligere entreprenørielle masteroppgaver ved OsloMet

Her er et utvalg entreprenørielle masteroppgaver med vedlegg. Her ligger de didaktiske produktene, skriftlig del og muntlig presentasjon. Oppgavene er sortert på fag og type produkt.

Trykk her for å se masteroppgavene sortert etter produkttype

Trykk her for å se masteroppgavene sortert etter fag

Under kan du se alle oppgaven sortert alfabetisk.

Berland, K. (2024). Kunstig intelligens som pedagogisk verktøy i språkundervisningen

I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet en håndbok for bruk av kunstig intelligens som pedagogisk verktøy i språkundervisningen for elever i begynneropplæringen. Håndboken har til hensikt å utruste lærere med nødvendig kunnskap om KI og vise hvordan det kan brukes i undervisningen for å fremme språklig bevissthet og utforskende læring.

Blindheim, R. K. (2024). Klassebamsen inviterer til fest.

I denne entreprenørielle masteroppgåva er det utvikla eit undervisningsopplegg for 1. klasse. I undervisningsopplegget er klassebamsen sentral, som treng hjelp av elevane til å arrangere fest. Undervisningsopplegget går over tre økter. Hensikta er å inspirere til meiningsfull skriving og lesing, i eit leiktilnærma opplegg som er gøy for elevane.

Egeland, I. O. (2023). Mysteriet i skogen: «Mysteriespillet»

I denne entreprenørielle masteroppgaven er det utviklet et digitalt mysteriespill. Spillet er beregnet for 1. og 2. klasse i begynneropplæringen i norsk. Undervisningsspillet skal bidra til bruk av literacy hos de yngste elevene gjennom utforskning og samarbeid. Problemstillingen for oppgaven er:
Hvordan kan jeg utvikle et spill som kan bidra til bruk av literacy hos begynneropplæringseleven?

Halvorsen, N. (2024). Helt i barnehagen, helt på skolen: en bildebok om det kompetente barnet i overgangen fra barnehage til skole.

Formålet med boken er å fungere som en støtte i overgangen, samt skape bevissthet rundt det kompetente barnet. Den er utviklet for både voksne og barn, og har dermed en dobbel adressat. Boken inneholder fire lesestopp, som er ment som en inngang til den litterære samtalen. Videre bearbeiding av leseopplevelsen skjer gjennom en tegneaktivitet, der barna skal tegne seg selv som superhelter.

Hansen, E. H. & Roland, K. K. (2024). Fortellingskofferten: En pedagogisk ressurs til støtte for lærere i
formidlingen av hinduistiske fortellinger på småskolen
.

I denne entreprenørielle masteroppgaven har vi utviklet en ressurs til lærere for å formidle hinduistiske fortellinger på småtrinnet. Ressursen er en fortellingskoffert som inneholder utvalgte hinduistiske fortellinger fra tamilsk og nord-indisk tradisjon, heklede fremstillinger av noen guder og rekvisitter, forslag til for- og etterarbeid, samt en skriftlig og digital lærerveiledning.

Kemkers, O. A. (2024). Orientert: en digital læringsressurs om orientering og uteskole i grunnskolen.

Denne entreprenørielle masteroppgaven adresserer utfordringer lærere møter i deres uteskoleundervisningspraksis, som mangel på tid, ressurser og koblingen mellom uteskole og læringsinnhold, under følgende problemstilling: Hvordan kan en digital læringsressurs, med utgangspunkt i uteskole og orientering, utformes for å senke terskelen for å bruke uteskole som en integrert del av undervisningen?

Kjølle, R. A. S. (2024). Redd kjente norske forfattere før de blir glemt! Et norskfaglig brettspill for ungdomstrinnet.

I masteroppgaven har jeg utviklet et brettspill for bruk i norskfaget på ungdomstrinnet. Hensikten med spillet er å bidra til at elever på ungdomstrinnet kan utvikle sine muntlige ferdigheter og fagkunnskaper, i tillegg til å bruke fagspråk og være kreative.

Kleppe, K. (2024). Oppvarmingshandboka.

Oppvarmingshandboka sit føremål er å inspirera lærarar til å bruka leik som oppvarming for å skapa engasjement, glede og eit trygt klassemiljø blant elevane. I samarbeid med Musikk i Skolen har eg produsert videoar til ti oppvarmingsøvingar/teaterleikar, der dei fleste er innspelt på Romerike Folkehøgskule med åtte av deira elevar. Videoane er til for at ein lærar enklast mogleg skal kunne lære seg øvingane gjennom å sjå dei munnleg og visuelt forklart, i tillegg sjå oppvarmingsøvingane bli gjort av elevar.

Langåker, I. (2024). Gangejungelen – et spill om multiplikasjon

Mitt entreprenørielle masterprosjekt har gått ut på å utvikle et brettspill for begynneropplæringselever på 3. trinn, som kan brukes i matematikkundervisningen. Spillet fokuserer på multiplikasjon som regneart, og har et jungeltema som preger oppgaver og utforming. Brettspillet setter regningen i kontekst og gjør mengdetreningen mer tilgjengelig.

Lien, E. & Nygren, T. H. (2024). Uteblikk – en nettressurs for uteskole

I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet en nettressurs der lærere på 1-7. trinn kan dele og hente inspirasjon for uteskole. Målet er at nettressursen skal fungere som et bredt profesjonsfellesskap for uteskole, blant lærere i hele landet.

Lillevoll-Engedahl, R. I. (2024). Bokstaveksperten – skriving i 1. klasse ved bruk av digitale og analoge verktøy

Dette produktet er laget for elever i 1. klasse, og skal være et verktøy for å arbeide med skriving. Produktet er laget slik at elevene skal skrive for hånd, men ved hjelp av lyd- og bildestøtte, samt bruk av konkreter for å skape variasjon, og appellere til begynneropplæringseleven som har nytte av konkreter.

Ludviksen, I. (2023). Det var en gang et eventyr: Et lekende og lærende brettspill.

I min entreprenørielle masteroppgave har jeg utviklet et brettspill for begynneropplæringselever på 2.-4. trinn, som lærere kan ta i bruk i norskundervisningen. Brettspillet går ut på at elevene i grupper må samarbeide om å samle inn syv elementer (hovedperson, sted, hjelper, magisk tall, motstand, gjenstand og mål) til et eventyr elevene senere skal skape. Når alle elementene er samlet inn, er det opp til læreren hva slags etterarbeid gruppen skal gå videre med. Det kan eksempelvis være at eventyret skal tegnes, skrives eller dramatiseres. Samtidig som elevene spiller, vil de møte på lekende og fysiske utfordringer underveis. Brettspillet står i kontrast til den tradisjonelle stillesittende undervisningen og lar elevene leke seg til læring.

Lægreid, Y. (2024). «Plass til alle» – utvikling av en bildebok som grunnlag for refleksjon rundt kjønnsnormer i begynneropplæringa

I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet en bildebok, Plass til alle. Produktet inkluderer en lærerveiledning for gjennomføring av en litterær samtale til boka. Den litterære samtalen er rettet mot begynneropplæringseleven, som gjelder elever på 1.-4.trinn. Formålet med produktet er å støtte og utvikle elevers kritiske refleksjoner knyttet til kjønnsnormer.

Ngo, L. T. og Skavang, S. B. (2023). «Gjett hva» – et spill som eksponerer minoritetsspråklige elever for norske begreper i begynneropplæringen

I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et brettspill for minoritetsspråklige elever, til bruk i begynneropplæringen. Elevene får trening i å bruke språket, og blir eksponert for norske begreper fordelt på de fire overordnede kategoriene: skolesaker, klesplagg, frukt og grønt, og dyr. Problemstillingen er som følger:
Hvordan kan man utvikle et spill som eksponerer minoritetsspråklige elever for norske begreper i begynneropplæringen?

Olson, I. K. S. & Tveit, S. S. K. (2023). «Finn boka som gir deg leseglede!»: Utviklingen av en digital veiledningsressurs for begynneropplæringseleven på skolebiblioteket

Prosjektets formål er å utvikle en digital veiledningsressurs for begynneropplæringseleven på skolebiblioteket. Oppgaven tar sikte på å bidra til elevers leseglede gjennom å tilby tilpassede bokforslag basert på elevens interesser og ønsket lesenivå. Prosjektets problemstilling er:
Hvordan kan man utvikle et digitalt biblioteksverktøy for å veilede elever i begynneropplæringen til å finne egnet litteratur på skolebiblioteket som kan bidra til
leseglede?

Persson, J. M. & Andreassen, V. A. (2024). Ukulere; lær å musisere med ukulele! Utviklingen av en digital undervisningsressurs for grunnleggende instrumentlæring i ukulele på mellomtrinnet.

I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet en pedagogisk ressurs, som inneholder videoer og en lærerveiledning. Ressursen skal bidra til en grunnleggende progresjonsutvikling ved bruk av ukulele, på mellomtrinnet, i musikkundervisningen.

Rand, H. E. (2022). Fysisk aktiv læring (FAL) i norskundervisningen i begynneropplæringen – utviklingen av en ressurs for økt brukervennlighet og inspirasjon

Formålet med denne studien er å innhente kunnskap om hvordan en ressurs kan være brukervennlig og inspirere til bruk av fysisk aktiv læring (FAL) i norskundervisningen i begynneropplæringen. I tråd med en ny læreplan i 2020 ønsker Senter for fysisk aktiv læring (SEFAL) å utvikle en ny digital ressursbank med aktiviteter innenfor FAL. Studien er et pilotprosjekt i samarbeid med SEFAL. Målgruppen for ressursen i denne studien er lærere som underviser i norskundervisningen i begynneropplæringen på 1. – 2. trinn

Rødseth, H. & Due, A. (2024). Superplanten – i søken etter plantebevissthet. Et utforskende undervisningsopplegg på Naturhistorisk museum.

I denne entreprenørielle masteroppgaven er det utviklet et undervisningsopplegg i samarbeid med, og etter ønske fra Naturhistorisk museum på Tøyen. Undervisningsopplegget er beregnet for elever på mellomtrinnet som besøker museet med klassen sin. Undervisningsopplegget skal bidra til å øke elevenes plantebevissthet, gjennom å få førstehånderfaringer med planter, og designe sin personlige superplante som er godt tilpasset miljøet den lever i.

Sinclair, S. M. & Sinclair, R. M. (2024). Island Escape: Speak to Survive – a collaborative board game for oral communication in the EAL classroom.

I denne masteroppgaven presenteres utviklingen av det didaktiske produktet Island Escape: Speak to Survive – et engelskspråklig brettspill for 6. og 7. klasseelever med fokus på tilrettelegging av muntlig kommunikasjon gjennom samarbeid og lek. Brettspillet er utviklet som en læringsressurs for å imøtekomme behovet for kommunikasjonskompetanse i engelskfaget.

Sjølie, L. (2024). Lingua Vulpin – en musikalsk forestilling om natur og språklig bevissthet

Denne entreprenørielle masteroppgaven presenterer et didaktisk produkt i form av en musikalsk forestilling for 1.-2. trinn med temaet natur. Forestillingen med navn Lingua Vulpin, latin for revespråk, benytter estetiske og elevaktive tilnærminger som musikk og drama, i hensikt for å stimulere til interaksjon og språklig bevissthet hos elevene.

Skavhaug, E. T. & Røkholt, H. E. (2024). Environmental Literay in Board Games – Developing EcoSolve for the ESL Classroom.

I denne entreprenørielle masteroppgaven har vi utviklet brettspillet EcoSolve, rettet mot elever på 10. trinn som studerer engelsk som andrespråk (ESL). EcoSolve er designet basert på prinsippene fra den norske læreplanen, teori og ESL-teori, og det sikter mot å gi engelsklærere et kreativt og engasjerende verktøy for å forbedre studentenes bærekraftige literacy.

Solodden, M. (2024). Spill med! Orkestermusikk i samspillundervisning på mellomtrinnet.

I min entreprenørielle masteroppgave har jeg utviklet en samspillressurs for musikklærere på mellomtrinnet. Ressursen består av tre Spill med-arrangementer til orkesterstykkene Dance of the Knights av Prokofiev, Cancan (utdrag fra ouverturen til Orfeus i underverdenen) av Offenbach, og Waltz no. 2 av Shostakovich. Spill med er et samspillkonsept der man spiller et forenklet arrangement sammen med en playback av profesjonelle musikere, og der playbacken fungerer som et stillas i deltagernes samspill.

Ølberg, E. B. (2024). Dinosaurmysteriet – en bildebok i begynneropplæringen.

Formålet med prosjektet er å utvikle en bildebok for gutter i begynneropplæringen for å bidra til leseengasjement. Bildeboken er en mysteriebok og forutsetter at leseren kan finne hint i bildene for å løse mysteriet. Satt i en didaktisk ramme fungerer også boken med et undervisningsopplegg, der elevene skal lage detektivtavler for å argumentere for den skyldige i mysteriet.

Aarup, A. & Torp, E. S. (2022). Nabospråkspill i begynneropplæringen – utviklingen av nabospillet

I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et brettspill med en tilhørende nettside, til bruk i begynneropplæringen. Oppgaven er et bidrag som tar sikte på å gjøre undervisning i nabospråkene dansk, svensk og norsk enklere for læreren, samt eksponere norske elever i begynneropplæringen for nabospråkene. Problemstillingen er som følgende:
Hvordan kan man utvikle et spill som eksponerer elever i begynneropplæringen for nabospråkene dansk, svensk og norsk?

Oppdatert 09.08.2024