OM VEILEDNING
Det er to typer veiledning som er vanlig når en gjennomfører en entreprenøriell masteroppgave: For det første er det gruppeveiledning i seminarer, for det andre er det individuell veiledning. Seminarene er satt sammen av tre-fire prosjekter som har en del til felles faglig, enten fordi de er i samme fag eller har liknende produkter. I seminarene vil det være flere veiledere.
For å få god framdrift og faglig tyngde gjennom veiledningen, har vi lagt opp til veiledning med følgende komponenter:
- Seminargrupper gjennom hele året
- Årshjul som viser progresjon og innhold for både veileder og student
- En passordbeskyttet side for veiledere og studenter «Årets masterstudenter» som inneholder:
- Omvendt undervisning om sentrale temaer innen blant annet metode, design, analyse og multimodalitet
- Skreddersydde støttedokumenter, som forslag til disposisjon av skriftlig del
- Anbefalt litteratur
I all gruppeveiledning får studentene øvd seg på å argumentere gjennom bruk av tidligere forskning og styringsdokumenter, og formulere seg muntlig om produktet sitt. Dette får de bruk for både mot skriftlig og muntlig del av eksamen. Gjennom å få respons fra medstudenter og veiledere på ulike seminarer, får studentene nyttige innspill på produktene, både på faglig innhold, fagdidaktikk, mottakerbevissthet, design og funksjonalitet.
Måned | Veileder | Student |
---|---|---|
August/september | Fordele veileder | Velge format, masterskisse |
Oktober | Oppstartseminar | Skisse til produkt |
November | Veiledning datainnsamling | Plan for datainnsamling |
Desember | Veiledning SIKT | SIKT-søknad |
Januar | Veiledning produkt | Førsteutkast produkt |
Februar | Veiledning analyse | Første uttesting før vinterferie |
Mars | Veiledning analyse, teori | Andre uttesting |
April | Veiledning skriftlig del | Jobbe med skriftlig del, innlevering 15. mai |
Mai | Jobbe med muntlig del | |
Juni | Muntlig del av eksamen |
SEMINARER ORGANISERT ETTER FAG
Dette er en oversikt over de seminarerene som studenter som velger entreprenørielle masteroppgaver skal følge. Seminarene er så langt det er mulig organisert etter fagene. Årets studenter finner mer info om seminarer, oppmøte og organisering på siden «Årets masterstudenter».
Seminar | Tidspunkt | Innhold | Studentoppgave |
---|---|---|---|
1. OPPSTART | Oktober | Bli kjent Pedagogisk designforskning | Presentere idé til eget produkt |
2. METODE | November | Datainnsamlingsmetode SIKT-søknad ROS-skjema | Presentere plan for datainnsamling |
3. PRODUKT | Januar | Produkt med vekt på utforming og faglig innhold Sensorveiledning | Presentere førsteutkast til produkt |
4. ANALYSE | Februar/mars | Analyse innrettet mot innovasjon/redesign | Presentere analyse fra første uttesting |
5. EKSAMEN | April | Eksamen Sensorveiledning | Presentere førsteutkast til muntlig del av eksamen |
Oppdatert 09.08.2024