OM VEILEDNING

Det er to typer veiledning som er vanlig når en gjennomfører en entreprenøriell masteroppgave: For det første er det gruppeveiledning i seminarer, for det andre er det individuell veiledning. Seminarene er satt sammen av tre-fire prosjekter som har en del til felles faglig, enten fordi de er i samme fag eller har liknende produkter. I seminarene vil det være flere veiledere. 

For å få god framdrift og faglig tyngde gjennom veiledningen, har vi lagt opp til veiledning med følgende komponenter: 

  • Seminargrupper gjennom hele året
  • Årshjul som viser progresjon og innhold for både veileder og student
  • En passordbeskyttet side for veiledere og studenter «Årets masterstudenter» som inneholder:
    • Omvendt undervisning om sentrale temaer innen blant annet metode, design, analyse og multimodalitet
    • Skreddersydde støttedokumenter, som forslag til disposisjon av skriftlig del
    • Anbefalt litteratur 

I all gruppeveiledning får studentene øvd seg på å argumentere gjennom bruk av tidligere forskning og styringsdokumenter, og formulere seg muntlig om produktet sitt. Dette får de bruk for både mot skriftlig og muntlig del av eksamen. Gjennom å få respons fra medstudenter og veiledere på ulike seminarer, får studentene nyttige innspill på produktene, både på faglig innhold, fagdidaktikk, mottakerbevissthet, design og funksjonalitet. 

MånedVeilederStudent
August/septemberFordele veilederVelge format, masterskisse
OktoberOppstartseminarSkisse til produkt
NovemberVeiledning datainnsamlingPlan for datainnsamling
DesemberVeiledning SIKTSIKT-søknad
JanuarVeiledning produktFørsteutkast produkt
FebruarVeiledning analyseFørste uttesting før vinterferie
MarsVeiledning analyse, teoriAndre uttesting
AprilVeiledning skriftlig delJobbe med skriftlig del, innlevering 15. mai
MaiJobbe med muntlig del
JuniMuntlig del av eksamen

SEMINARER ORGANISERT ETTER FAG

Dette er en oversikt over de seminarerene som studenter som velger entreprenørielle masteroppgaver skal følge. Seminarene er så langt det er mulig organisert etter fagene. Årets studenter finner mer info om seminarer, oppmøte og organisering på siden «Årets masterstudenter».

SeminarTidspunktInnholdStudentoppgave
1. OPPSTARTOktoberBli kjent
Pedagogisk designforskning
Presentere idé til eget produkt
2. METODENovemberDatainnsamlingsmetode
SIKT-søknad
ROS-skjema
Presentere plan for datainnsamling
3. PRODUKTJanuarProdukt med vekt på utforming og faglig innhold
Sensorveiledning
Presentere førsteutkast til produkt
4. ANALYSEFebruar/marsAnalyse innrettet mot innovasjon/redesignPresentere analyse fra første uttesting
5. EKSAMENAprilEksamen
Sensorveiledning
Presentere førsteutkast til muntlig del av eksamen