
Vurdering
Det gis én samlet karakter på de tre elementene i den entreprenørielle masteroppgaven:
- Didaktisk produktog brukerveiledning (teller ca. 50%)
- Utviklingen, testingen og ferdigstillingen av det didaktiske produktet skal ha et omfang tilsvarende 10 000 ord +/- 10 %, det vil si om lag halvparten av omfanget av arbeidet i masteroppgaven. Dersom to eller tre studenter gjennomfører sammen skal innleveringen være tilsvarende 15 000 ord +/- 10%. Omfanget avtales med veileder.
- Brukerveiledningen skal informere om hva produktet er, hvordan det fungerer, hva det inneholder i detalj, hva hensikten er og hvordan det er koplet mot læreplan og faglig innhold. Brukerveiledningens utforming bestemmes av studenten.
- Skriftlig del (teller ca. 25%)
- Omfang skal være på 5000 ord +/- 10%. Om to eller tre jobber sammen, er omfanget 7 500 ord +/- 10%.
- Muntlig presentasjon og fagsamtale (teller ca. 25%)
- Omfang 25 minutter forberedt presentasjon etterfulgt av en fagsamtale på 20 minutter.
- Om to eller tre jobber sammen, er omfanget 35 minutter presentasjon og fagsamtale 30 minutter.
- Den muntlige delen gjennomføres individuelt for individuelle prosjekter og i grupper der prosjektet har vært gruppebasert.
- Den muntlige delen gjennomføres innen seks uker etter innlevering av produkt og skriftlig del.
- Veileder kan delta på muntlig del av eksamen samt i et kort informasjonsmøte, men ikke i vurderingen.
I vurderingen av masteroppgaven totalt skal studentens selvstendighet og evne til å drive utviklingsarbeid vektlegges. Sensorene skal vektlegge det didaktiske og/eller pedagogiske bidraget ved masteroppgaven og det studenten selv har utviklet. Aktuelle momenter for helhetsvurdering er i hvilken grad
- er det didaktiske produktet presentert og forklart?
- er det sammenheng mellom de tre delene i den entreprenørielle masteroppgaven?
- argumenter kandidaten/kandidatene forskningsbasert og profesjonsrelevant for det didaktiske produktet?
- er produktet fagdidaktisk og/eller pedagogisk relevant og funksjonelt?
- oppfyller det didaktiske produktet, inkludert brukerveiledningen, utviklingsprosjektets fagdidaktiske eller pedagogiske hensikt?
- viser kandidaten/kandidatene selvstendighet ved utvikling av produktet, bruk av fagstoff, og drøfting av det didaktiske produktet?
- viser kandidaten/kandidatene originalitet ved utvikling av produktet og bruk av fagstoff?
Oppdatert 18.08.2025