Vurdering

Det gis én samlet karakter på de tre elementene i den entreprenørielle masteroppgaven:

  1. Didaktisk produktog brukerveiledning (teller ca. 50%)
    • Utviklingen, testingen og ferdigstillingen av det didaktiske produktet skal ha et omfang tilsvarende 10 000 ord +/- 10 %, det vil si om lag halvparten av omfanget av arbeidet i masteroppgaven. Dersom to eller tre studenter gjennomfører sammen skal innleveringen være tilsvarende 15 000 ord +/- 10%. Omfanget avtales med veileder.
    • Brukerveiledningen skal informere om hva produktet er, hvordan det fungerer, hva det inneholder i detalj, hva hensikten er og hvordan det er koplet mot læreplan og faglig innhold. Brukerveiledningens utforming bestemmes av studenten.
  2. Skriftlig del (teller ca. 25%)
    • Omfang skal være på 5000 ord +/- 10%. Om to eller tre jobber sammen, er omfanget 7 500 ord +/- 10%.
  3. Muntlig presentasjon og fagsamtale (teller ca. 25%)
    • Omfang 25 minutter forberedt presentasjon etterfulgt av en fagsamtale på 20 minutter.
    • Om to eller tre jobber sammen, er omfanget 35 minutter presentasjon og fagsamtale 30 minutter.
    • Den muntlige delen gjennomføres individuelt for individuelle prosjekter og i grupper der prosjektet har vært gruppebasert.
    • Den muntlige delen gjennomføres innen seks uker etter innlevering av produkt og skriftlig del.
    • Veileder kan delta på muntlig del av eksamen samt i et kort informasjonsmøte, men ikke i vurderingen.

I vurderingen av masteroppgaven totalt skal studentens selvstendighet og evne til å drive utviklingsarbeid vektlegges. Sensorene skal vektlegge det didaktiske og/eller pedagogiske bidraget ved masteroppgaven og det studenten selv har utviklet. Aktuelle momenter for helhetsvurdering er i hvilken grad

  • er det didaktiske produktet presentert og forklart? 
  • er det sammenheng mellom de tre delene i den entreprenørielle masteroppgaven?
  • argumenter kandidaten/kandidatene forskningsbasert og profesjonsrelevant for det didaktiske produktet?
  • er produktet fagdidaktisk og/eller pedagogisk relevant og funksjonelt? 
  • oppfyller det didaktiske produktet, inkludert brukerveiledningen, utviklingsprosjektets fagdidaktiske eller pedagogiske hensikt? 
  • viser kandidaten/kandidatene selvstendighet ved utvikling av produktet, bruk av fagstoff, og drøfting av det didaktiske produktet?
  • viser kandidaten/kandidatene originalitet ved utvikling av produktet og bruk av fagstoff?

Oppdatert 18.08.2025