Vegansk skinn og grønnvasking
Akryl har vært kalt «vegansk ull» lenge, men nå blir flere produkter markedsført som veganske. Det er selvsagt en god ting med et større mangfold på markedet og god merking. Spørsmålet er om det å merke produkter som aldri har innhold noe animalsk, eller plast som jo er svært skadelig for dyreliv, som veganske er en form for grønnvasking. TV2 Hjelper deg stiller disse spørsmålene i episoden 10.3 der Ingun Grimstad Klepp er gjest. Temaet for episoden er vegansk skinn, som omtales som «i kjernen av det vi kaller villedende markedsføring» av Forbrukertilsynet, les mer på denne linken (tv2.no).
Du kan se hele episoden med abonnement via denne linken (tv2.no).
I SIFO-rapporten «Hvorfor kan ikke bare alle produkter være bærekraftige» om hvordan forbrukere oppfatter grønn markedsføring diskuteres temaet nærmere. Informantene var ikke alltid overbeviste om merkingen. Informantene reagerte spesielt på markedsføring av produkter som veganske når det dreide seg om produkter som aldri har inneholdt animalske ingredienser. Du finner et utvidet sammendrag og rapporten i sin helhet via denne linken (oslomet.no).