Hvor bærekraftig er nå egentlig bunaden?

Paneldebatt under Arendalsuka, 17.08.2022, kl. 14:30 – 15:30, No9 CC Café

Arrangert av Studieforbundet kultur og tradisjon, Noregs Ungdomslag, Norges Husflidslag, Norsk Folkedraktforum og Instituttet for Bunad og Folkedrakt.

Om arrangementet

Bunaden står i fare for å havne på lista over miljø-uvennlige plagg. Hvorfor i all verden gjør den det?
Er den tradisjonelle bunaden virkelig klimaskadelig og skal den på alvor erstattes med en bunads-kopi av polyester, laget av resirkulerte plastflasker?
Hvordan er veien fram til en slik konklusjon, og er en slik konklusjon riktig?
Innen utgangen av 2022 vil EU at alle produkter som selges i Europa, skal merkes med sitt miljøavtrykk som en del av det «grønne skiftet». Dette kan bety slutten for den norske bunaden. Vi kjører paneldebatt på Arendalsuka med regionkonsulent Vofo Innlandet, Andres Lopez A, som debattleder, inviterte politikere, Siv Elin Ånestad fra Fremtiden i våre hender, Jon Tølløfsrud Ulberg fra Husfliden Lillehammer og Ingun Grimstad Klepp som hovedinnleder. Grimstad Klepp er etnolog og ansatt som professor i klær og bærekraft ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO. Hun har særlig forsket på forbruk av klær og tekstiler, husarbeid og fritid; nå er klær og bærekraft blitt et stort og viktig tema.

Arrangementet gjennomføres med støtte fra Sparebankstiftelsen.

Klikk her for å lese mer om arrangementet (arendalsuka.no).