Barrierer

Det er lett å tenke at det å slite med skriving i høyere utdanning handler om ferdigheter, og bare det. Hvis du tenker slik, er det lett at du henter fram den tanken hver gang du støter på barrierer mens du skriver. I så fall fokuserer du kanskje på at ikke har de ferdighetene du trenger – at du ikke er flink nok. Det pågår en diskusjon blant enkelte akademikere om dette.

Kanadiske Cecilie Badenhorst og hennes kolleger har tatt opp dette spørsmålet i sin forskning.

De argumenterer mot å forstå skrivebarrierer som et personlig og individuelt problem. Straks man tenker på en slik måte, inviterer det nemlig til å sette i verk tiltak for å rette opp problemet. Da kan man for eksempel lage raske og konkrete skrivekurs. Det er også den billigste løsningen for høgskoler og universiteter.

Deres forslag til tenkemåte er heller at det kan handle om at høgskoler og universiteter ikke er flinke nok til å ta i mot studenter når de er nykommere i sine fagfelt. Dermed blir barrierene koblet til den enkelte, ikke til utdanningene.

Referanse:

Badenhurst, Cecilie, Moloney, Cecilia, Rosales, Janna, Dyer, Jennifer og Ru, Lina (2015): Beyond deficit: graduate student research-writing pedagogies. Teaching in higher education, vol 20, no.1, 1-11