Bruk gode faglige søkemotorer!

Mange som er nykommere i et fagfelt tror at de finner kunnskap om fagfeltet ved å bruke de generelle søkemotorene, som Google.

Det kan nok hende at de finner mye relevant stoff der, men det er viktig å kjenne til de faglige søkemotorene også. Det er her du kan finne kunnskapsstoffet som du trenger når du skal skrive oppgaver.

Den norske tidskriftsbasen Idunn bør du kjenne til. Her får tilgang til de fleste relevante, norske tidsskriftene i ditt fagfelt.

Google Scholar er også nyttig. Det er Googles vitenskaplige søkemotor. Den vil gi deg helt andre treff enn et vanlig Google-søk. Når du bruker Google Scholar bør du sette deg inn i hva slags sorteringsmuligheter den gir. Bruk «Avansert søk» / «Advanced Search». Da slipper du å få treff på artikler som ikke er interessante for deg. Et annet tips for denne søkemotoren: Hvis du bruker den på en PC som er tilknyttet nettverket til din høgskole eller ditt universitet, vil du se hvilke av treffene som kan lastes ned direkte (fordi høgskolen/universitetet abonnerer på tidsskriftene). Det samme bør skje når du søker på egen PC/Mac hvis du er logget inn på Min side.

Men du bør også sette deg inn i hvilke søkemotorer som er de sentrale innenfor ditt eget fagfelt. Dette er som regel betalingstjenester, som din høgskole eller ditt universitet abonnerer på. Vanligvis vil du ha tilgang til disse på høgskolens/universitetets PCer. Noen steder får du tilgang fra andre PCer også hvis du logger inn med ditt studentnummer og passord. Sjekk med biblioteket der du utdanner deg for å få informasjon om tilgangen.

Selv bruker jeg ofte Academic Search Premier, den dekker fagfeltene til barnevernpedagoger og sosionomer godt.

Du bør også kjenne til hvilke tidsskrifter som er sentrale i ditt fagfelt. Som barnevernpedagog bør du spesielt følge med på Tidsskriftet Norges barnevern og Fontene forskning.