Skal forske på vold i nære relasjoner

Jente hører på kranglende foreldre. Illustrasjonsfoto: colourbox.no

De neste fem årene skal NOVA forske på vold i nære relasjoner for 25 millioner kroner. Et stort forskningsprogram skal bidra med mer kunnskap om blant annet partnervold, voldtekt, velferdsstatens møte med ofre og utøvere samt voldens utvikling over tid.

På tross av stor innsats fra både myn­digheter og sivilsamfunn over lang tid rammer vold i nære relasjoner fremde­les mange. Volden har store omkost­ninger, samtidig som det har manglet solid kunnskap på feltet. Justis- og beredskapsdepartement lyste derfor ut midler til et femårig forskningsprogram om vold i nære relasjoner.

– Denne forskningssatsingen er viktig både for samfunnet og for forsknings­miljøene i Norge. Vi er svært fornøyd med at vår søknad vant fram i konkur­ransen om midlene, uttaler NOVA-di­rektør Kåre Hagen. – Nå får vi anled­ning til å videreutvikle kompetansen vi allerede har på instituttet.

Professor og psykolog Svein Mossige, som skal lede programmet, er glad for at NOVA får anledning bidra med ny kunnskap om voldens underliggende årsaker, konsekvenser og utvikling over tid, i tillegg til å studere tjenesteappara­tet, politi og rettssystem og de frivillige organisasjonenes rolle i arbeidet mot vold i nære relasjoner.

Helhetlig tilnærming

Portrett av Svein Mossige. Foto: Benjamin Ward, HiOA
Svein Mossige. Foto: Benjamin Ward, HiOA

NOVAs forskningsprogram består av ni forskningsprosjekter. Disse vil dekke ulike tema og sammen bidra til kunn­skapsutvikling som vil være til god hjelp for myndighetenes forebyggende og avhjelpende arbeid. Forskerne tar utgangspunkt i at årsaker til vold i nære relasjoner er sammensatte, og at vi må ha et helhetlig syn på arbeidet.

– Vi må se på faktorer knyttet til per­soner, situasjonene de befinner seg i, og samfunnet vårt for å forstå årsakene til volden, forklarer Mossige.

Ungdomsundersøkelsen UngVold

Ett av prosjektene vil være en oppføl­ging av ungdomsundersøkelsen om vold og overgrep mot barn og unge som NOVA gjennomførte i 2007. Studien hadde over syv tusen deltakere og kartla unges utsatthet for psykisk og fysisk vold fra foreldre, indirekte vold i familien (vold mot mor og far) og sek­suelle overgrep i og utenfor familien.
Oppfølgingsundersøkelsen UngVold 2015 vil kartlegge de samme formene for vold og inkludere data om unge med minoritetsbakgrunn, funksjons­nedsettelser og lesbiske og homofile ungdommer. Den vil gi forskerne gode data for å løse mange av programmets problemstillinger.

NOVA har satt sammen en gruppe forskere med tverrfaglig spisskompe­tanse på voldsforskning for å jobbe i programmet, og samarbeider også med andre forskningsmiljøer, spesielt Insti­tutt for samfunnsforskning. Les mer om satsingen på Voldsprogrammets prosjektside (oslomet.no)