Vil du bli stipendiat ved Voldsprogrammet?

Utlysning: Stipendiatstilling ved NOVA, tilknyttet Forskningsprogram om vold i nære relasjoner (2014-2019)

Stillingen som stipendiat er knyttet til Forskningsprogram om vold i nære relasjoner, som skal gå over fem år og som finansieres av Justis- og beredskapsdepartementet. Hensikten med programmet er å bidra med teoriforankret og teoriutviklende forskning om vold i nære relasjoner – bredt definert. Vold omfatter både fysisk, psykisk og seksuell vold samt «grov» og «mild» vold. Innenfor rammen av programmet vil NOVA gjennomføre prosjekter om relasjonsvoldens karakter og omfang, om voldens årsaker og konsekvenser og om samfunnets håndtering av volden, inkludert rettslige tiltak og prosesser.

Søkere kan få en fyldigere prosjektbeskrivelse ved henvendelse.

Utforme ditt eget prosjekt

Stipendiaten skal på grunnlag av prosjektets kvantitative data om eksponering for vold og overgrep (surveystudier blant ungdom) utforme sitt eget PhD-prosjekt i tråd med prosjektets målsettinger og rammer. Utfyllende informasjon om datamaterialet fås ved henvendelse til prosjektleder.

Søkerne skal utarbeide en prosjektskisse som beskriver og begrunner forskningsprosjektet. Prosjektskissen må synliggjøre hvordan det foreslåtte prosjektet vil bidra til å oppnå programmets målsettinger.

Stipendiatperioden er 3,5 år inkludert 6 måneder til pliktarbeid. Stipendiaten vil være tilknyttet Seksjon for barndom, familie og barnevern ved NOVA, HiOA. Den som tilsettes skal skrive en avhandling i løpet av stipendperioden. Stillingen forutsetter at stipendiaten har NOVA som arbeidsplass.

Av hensyn til ønsket om en tverrfaglig sammensetning i prosjektgruppen ønskes en stipendiat fortrinnsvis med psykolog-faglig bakgrunn.

Kvalifikasjoner og vilkår

Du må ha:

• Utdanning på hovedfags- /mastergradsnivå innenfor relevant fagområde, fortrinnsvis psykologi
  • God skriftlig og muntlig framstillingsevne på et skandinavisk språk og engelsk
  • Evne til selvstendig og målrettet arbeid
  • Kvantitativ kompetanse

Det er en fordel at du har:

• Psykologfaglig bakgrunn
  • Relevant erfaring fra forsknings- og utviklingsarbeid
  • Erfaring fra publisering av faglige arbeider

Vilkår:

• Opptak til et relevant doktorgradsprogram
  • Endelig plan for forskerutdanning skal være godkjent og avtalefestet senest tre måneder etter tiltredelse

I vurderingen av søkerne vil det bli lagt vekt på innsendt prosjektskisse og forskningsprosjektets aktualitet og relevans for Forskningsprogram om vold i nære relasjoner. Skissen skal skrives på et faglig nivå som gjør det sannsynlig at prosjektet vil føre frem til en doktorgrad innenfor rammen på 3,5 år. Prosjektskissen skal være på maks 10 sider og følgende skal fremgå:

• Problemstilling, teori og metode
  • Referanse til relevant kunnskap på området
  • Relevans for Forskningsprogram om vold i nære relasjoner
  • Fremdriftsplan

Prosjektskissen kan skrives på engelsk.

Vi tilbyr deg

• Muligheter for faglig videreutvikling i et etablert forskningsmiljø
  • Et inkluderende og godt arbeidsmiljø
  • Gode låne- og pensjonsbetingelser i Statens pensjonskasse
  • Fleksibel arbeidstid og gode velferdsordninger

Stillingen lønnes etter Statens lønnsregulativ, stillingskode 1017, lønnstrinn 52, som p.t. tilsvarer kr. 444 700. Stillingen er innplassert i lønnsramme 20, som sørger for lønnsutvikling i perioden som stipendiat. Til fratrekk går 2% til Statens pensjonskasse.

Sakkyndig utvalg

Som søker vil du bli vurdert av et sakkyndig utvalg. Innen søknadsfristen må du sammen med søknaden laste opp følgende dokumenter:

• CV, attester og vitnemål
  • Eventuell liste over vitenskapelig publikasjoner
  • Eventuelle publikasjoner du ønsker vurdert, samlet med innholdsfortegnelse

Høgskolen ønsker at våre medarbeidere i størst mulig grad gjenspeiler mangfoldet i befolkningen. Vi oppfordrer derfor kvalifiserte søkere med innvandrerbakgrunn eller redusert funksjonsevne til å søke stillingen. Høgskolen er en IA-bedrift, og forespørsler om tilretteleggingsmuligheter kan rettes til kontaktperson i denne annonsen.

Vil du søke på stillingen må du søke elektronisk ved å benytte knappen nederst i utlysningen ”send søknaden”.

OBS, ny søknadsfrist:   15.12.2015