Anja Bredal. Foto: NOVA

Millionstøtte til Voldsprogrammet

Forskningsprogrammet Vold i nære relasjoner ved NOVA har fått en tilleggsbevilgning på ni millioner kroner.

Støtten er ett av tiltakene i regjeringens Handlingsplan mot negativ sosial kontroll, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse (2017-2020).

Med 25 millioner kroner fra tidligere bevilgning, blir Voldsprogrammet nå ett av de største forskningsmiljøene på Høgskolen i Oslo og Akershus.

– Vi ser på denne bevilgningen som en anerkjennelse av forskningen vi holder på med, sier forsker Anja Bredal (oslomet.no) ved Velferdsforskningsinstituttet NOVA (oslomet.no).

Hun er faglig koordinator for arbeidet som nå pågår med å utvikle prosjektforslag til Justis- og beredskapsdepartementet, som har bevilget midlene.

Styrker voldsforskningen

– Nå får vi anledning til å gå mer i dybden og utvide prosjektporteføljen vår, sier Bredal.

– Vi er glad for at Justis- og beredskapsdepartementet ønsker at forskning på disse temaene skal være en del av et større voldsforskningsprogram. Vold i minoritetsfamilier har tradisjonelt blitt forsket på i egne prosjekter, på siden av mainstream familievoldsforskning.

Hun legger til at de gjerne vil bidra til å bygge ned dette skottet mellom den «spesielle volden» og den «generelle volden».

– Vi trenger forskning som både ser forskjeller og likheter, eller det vi kan kalle et mangfoldsperspektiv på vold i nære relasjoner, påpeker Bredal.

Inn i profesjonsutdanningene

I handlingsplanen sier regjeringen at de vil styrke kunnskapen blant ansatte i barnevernet, helse- og sosialtjenestene og skolen om vold i nære relasjoner.

Her nevnes forslag til forskrift om felles rammeplan for de helse- og sosialfaglige grunnutdanningene, som ble sendt på høring 20. januar 2017 med høringsfrist 21. april. Kunnskap om omsorgssvikt, vold og overgrep er blant temaene som inngår i rammeplanen.

Innholdet i utdanningene skal i større grad enn i dag utvikles og oppdateres regelmessig i tråd med tjenestenes behov.

– Dette passer fint med Voldsprogrammets ønske om å få mer kontakt med profesjonsutdanningene ved vår egen institusjon, forteller Bredal.

Av Sonja Balci