Knyttneve i forgrunn og uklart barn i bakgrunn. Foto: colourbox.com

Ny artikkel om foreldrevold

En ny artikkel fra forskere i Voldsprogrammet viser at vold fra foreldre er redusert i perioden mellom 2007 og 2015, men dette gjelder bare mild vold.

I denne artikkelen undersøker Mette Løvgren, Kari Stefansen, Ingrid Smette og Svein Mossige endringer over tid i barn og unges utsatthet for vold fra foreldre.

De undersøker også endringer over tid i foreldrevoldens sammenheng med et sett av familierelaterte faktorer: familieøkonomi, foreldres alkoholbruk og foreldres innvandrerbakgrunn.

Artikkelen bygger på to surveystudier som ble gjennomført med åtte års mellomrom. Disse er UngVold 2007 og UngVold 2015. Deltakerne i undersøkelsene var avgangselever på videregående skole, og utvalgene er sammenliknbare.

Analysene viser generell reduksjon i forekomsten av vold fra foreldre. De viser videre sterke sammenhenger mellom de familierelaterte faktorene og utsatthet for grov vold på begge måletidspunktene. Mild vold har en svakere kopling til disse faktorene, særlig i 2015.

Reduksjonen skyldes at det er blitt mindre vanlig å oppleve mild vold, særlig fra mor, og særlig handlinger som vanligvis fortolkes som vold – det å bli slått. Grov vold, det vil si vold med større fysisk skadepotensial, viser ikke samme tendens. Den er mer stabil.

Forebygging virker?

Forskernes tolkning – som er basert på analyser av både den milde og den grove voldens sammenheng med et sett av familiefaktorer – er at mild vold lettere enn grov vold lar seg påvirke av forebyggende og holdningsskapende arbeid mot vold mot barn, og særlig i en kulturell kontekst der foreldre flest bestreber seg på å ha et likeverdig og nært forhold til sine barn. Grov vold er koplet til familieproblemer og til innvandrerbakgrunn på en mye tydeligere måte enn mild vold.

Antakelig skjuler begrepet om grov vold som er brukt her, en større kompleksitet som det er viktig å forstå bedre dersom målrettet forebyggende arbeid skal være vellykket. Eksempelvis kan det være ulike mekanismer bak «familieterror» i minoritets- og majoritetsfamilier som et generelt begrep om grov vold mot barn ikke griper, og som kan være svært viktig med tanke på forebygging.

Referanse:

M. Løvgren, K. Stefansen, I. Smette og S. Mossige (2017). Barn og unges utsatthet for fysisk vold fra foreldre. Endringer i mild og grov vold fra 2007 til 2015 (idunn.no). Tidsskriftet Norsk Barnevern, 94(2)