Femte møte i ProjectSTEP-gruppen

Målet med dette møtet i ProjectSTEP den 4. september 2018, var å gi innspill til Teknologirådets  arbeid med å lage en Scenario-workshop i Assisted Living. Sentralt i scenario-metodikken er å identifisere utviklingstrekk i samfunnet som vil påvirke hvordan teknologi implementeres og brukes i samfunnet.

Temaet for den fremtidige scenario workshopen vil være bruk av velferdsteknologi og kunstig intelligens i eldreomsorgen 2030.

Referat fra mini workshop om «sikre og usikre utviklingstrekk»

Etter en introduksjon om fremtidstenkning, scenarioer og tema, gikk deltakerne i grupper for å diskutere sikre og usikre utviklingstrekk. Resultatene ble presentert og diskutert i plenum. Under følger punktene som ble tatt med som innspill videre i prosessen.

Sikre utviklingstrekk

  • Mange ting vil være koblet på nett
  • Mer teknologi hjemme
  • Alt kommer på døren
  • Enkle løsninger blir tatt I bruk først (støvsugerrobot)
  • Migrasjon – flere hender, men også flere med behov
  • Flere eldre
  • Antall som trenger helsehjelp øker, mengden helsehjelp øker
    • Ulik grad av digitalkompetanse
    • Flere med teknologisk kompetanse
  • Sosial ulikhet
  • Yrkesetikk
  • Globalisering: helsetjenester blir tilgjengelig over alt
  • Private løsninger utvikler seg raskere og kommunale saktere
  • Flere delingsplattformer
  • Nye forretningsmodeller
  • Frivillighet (ufrivillig frivillige)
  • Betingede valg
  • Tjenestemottaker styrer tjenestene
  • Flere aleneboere

Usikre utviklingstrekk

  • Tillit i samfunnet
  • Teknologimotstand
  • Yrkesetikk
  • Grad av standardisering vs personalisering
  • Innebygget etikk I teknologien (ansvarsspm)
  • Sårbarhetsignorans (gevinstrealisering oppnås ikke)
  • Grad av formbarhet (teknologi)
  • Beslutninger om innføring av teknologi
  • Hvor godt infrastrukturen vil virke
  • Hva brukes de ledige hendene til? Mer til Omsorg og systemer eller spare penger?
  • Hvor intelligent blir tek på 10år? (KI)
  • Pålitelighet
  • Hvem skal organisere helse og omsorgtjenestene?
  • Virkningen av at tjenestemottakerne styrer tjenestene
  • Boformer