Å vurdere egen innsats

Studenter kan bli bedt om å reflektere over egen innsats. Vi erfarer at mange studenter begrenser seg til setninger som:

• «Jeg prøvde å være aktiv i samarbeid med andre»
  • «Min egen innsats vurderer jeg høyere enn jeg pleier»
  • «Jeg kom på kurset selv om jeg er syk»
  • «Jeg har bidratt med å diskutere sammen med medstudentene, stille spørsmål og legge fram sammendrag»
  • «Jeg synes jeg var aktiv og bidro med noe i gruppen»
  • «I dag deltok jeg i gruppediskusjon og delte mine tanker og meninger med medstudenter»
  • «Jeg ble kjent med andre medstudenter»
  • «Jeg var en aktiv deltaker i forskjellige oppgaver»
  • «Jeg har prøvd å være aktivt lyttende»

Når studenter blir bedt om å si noe om, beskrive, vurdere, eller reflektere over egen innsats, forventer lærerne noe mer. De forventer at dere sier hva dere mener med det å være aktiv, hvordan dere var aktive og hva dere kunne gjort annerledes og så videre.

Flere av studenter ber om undervisning i akademisk skriving – akademisk skriving krever nettopp en slik spørrende holdning til tema.

Et eksempel

Når dere skriver at dere var aktive, vil jeg stille disse spørsmålene:

Hva er egentlig å være aktiv? Hvordan definerer du det?

På hvilken måte var du aktiv? Hva konkret gjorde du? Hva førte det til?

Hadde du noen utfordringer med det å være aktiv? Eventuelt hvilke utfordringer og hva kan du gjøre/hva gjorde du med det?

Og siden dette er et språkkurs vil jeg også spørre om du hadde de ordene og de uttrykksmåtene du trengte for å forstå det vi arbeidet med i samlingene og formidle meningene dine.

Hva skal til for at dere studenter skal kunne forstå oppgaven slik læreren ønsker? Kan dere kommentere det?