Tips til hva en kan gjøre

Samtale om dagligdagse tema

For å bli en del av et sosialt miljø må en kunne prate uformelt om dagligdagse tema og eget liv for eksempel i pauser og når en spiser lunsj. Dagligdagse tema inngår også i den profesjonelle  samtalen. Arbeider en på et sykehjem må en blant annet kunne snakke med beboerne om det de er opptatt av.

Samtaler om faglige tema

For en student og for en fagperson er det helt nødvendig å sette ord på den fagkunnskapen en har. Skal en utvikle et fagspråk, må en blant annet snakke fag. Skal en formidle kunnskap til en praksisveileder, en lærer, en medstudent eller en klient er det lurt å ha øvd seg på dette i forkant. En kan snakke om faget sitt til en språkmakker.

Diktat

For å trene opp lytteevnen og fokusere på ord, uttrykksformer og grammatikk kan diktat brukes.

Lytt til podkast og radio

For å trene opp lytteevnen og for å bli vant til ulike dialekter kan språkmakker og student sammen lytte radio eller podkast. Lytt i 3 minutter, snakk om hva dere forstod og legg merke til ord og uttrykk som ble brukt.

Se innlegg på TV eller TouTube eller liknende

En kan oppøve sin evne til å forså ulike dialekter og uttrykksmåter ved å se på ulike filmopptak. Se .eks. et innslag på Norge rundt eller Norge nå, og snakk om hva dere forstod og legg merke til ord og uttrykk.

Høytlesing

For å trene på uttale og setningsprosodi (rytmen i språket) kan det å lese høyt fra en bok eller en artikkel være en ide.

Spill Alias, Scrabble eller andre ordspill

En kan spille seg til et større ordforråd. Snakk om ordene som er nye. Slå de gjerne opp i ordboka.

Skype

At student ikke har tid til å møte språkmakker er ingen unnskyldning. Alle har tid til en samtale på Skype. En slik samtale krever også at en uttrykker seg klarere enn ellers – altså god språklig trening.

Høflighet

Å opptre høflig er helt avgjørende for å få innpass i ulike miljøer. Imidlertid viser en høflighet på ulike måter i ulike kulturer. Hvordan er vi høflige på norsk? Hvordan viser vi høflighet blant venner, i møte med veileder, i praksisstudiet osv? Dette er et viktig tema å utforske.

Klappe takta når en snakker

For å uttale et ord tydelig, må en uttale hele ordet. Mange har en tendens til å «sluke» deler av ordet, og kanskje særlig slutten av ordet. Men slutten av et verb kan fortelle oss om noe skjer i nåtid (leser) eller fortid (leste) , og slutten av et substantiv kan fortelle oss om noe er i entall (gutten)  eller flertall (gutter) eller ny eller gammel informasjon (en gutt – gutten). Hele ordet er altså viktig for at informasjonen skal nå fram. For å øve seg på å si hele ordet kan en klappe for hver stavelse: kla-ppe-for-hver-sta-vel-se.

Snakke om forskjellene mellom førstespråk og andrespråk

Førstespråket kan prege hvordan en bruker andrespråket. For å bli klar over hvilken utfordringer en har i andrespråket, kan det være nyttig å se på forskjeller og likheter mellom førstespråket og andrespråket. Språkmakker og student er eksperter på hvert sitt språk, så her kan begge lære.

Glimt fra et flerspråklig klasserom

Et stedet å  hente inspirasjon og kunnskap fra er bloggen Glimt fra et flerspråklig klasserom. Ta en kikk!