Hva er et sammendrag?

Et sammendrag er en kortfattet gjengivelse av noe. I ordboka blir et «sammendrag» forklart som et resymé, et referat, en kort oversikt.

Hvordan skrive et sammendrag?

Når du skal skrive et sammendrag trekker du ut det sentrale av det du har lest eller hørt. Da må du tenke igjennom:

  • hva var hovedbudskapet?
  • hvorfor mener forfatteren/foreleseren at det er interessant/viktig?
  • hvilke sentrale poeng ble trukket fram?

Og så kan du tenke igjennom hva andre skriver/sier om samme temaet.

Når du leser en tekst skriver du ned stikkord (nøkkelord) fra teksten. Deretter legger du vekk teksten, tar utgangspunkt i stikkordene dine og skriver sammendraget. Etter en forelesning kan du se over notatene dine, ta stikkord fra dem og bruke stikkordene som støtte når du skriver sammendraget.

Å skrive sammendrag er lurt fordi det:

  • hjelper deg med å trekke ut det viktigste i (essensen av) en tekst
  • gir bedre leseferdigheter og øker leseforståelsen
  • gir økt ordforråd og bedre forståelse av ord og begreper
  • øver kritisk tenkning

Her kan du lese hva Skrivesenteret sier om et sammendrag

Nedenfor kan du lese et sammendrag fra intervjuet med sykepleierstudent med norsk som andrespråk.

Studenten hadde bodd i Norge i 2 år før hun begynte på å studere. Hun fortalte at hun hadde problemer med å snakke, skrive og forstå norsk da hun begynte å studere. For å lære språket laget hun sin egen ordliste i Excel. Der skrev hun ned forklaringen på ulike ord hun ikke forsto. For å lære faget og språket, gikk hun på alle forelesningene og leste pensum.  I begynnelsen av studiet stresset hun mye. Hun hadde problemer med å forstå foreleserne, og hun brukte lang tid på å slå opp ord i ordboka. Hun la vekt på at det krever tid og tålmodighet å lære både faget og språket. Nettressursen «Sykepleie pluss» var til stor hjelp, og hun anbefaler andre studenter å bruke denne ressursen. Hun fikk dessuten god hjelp av praksisveilederne, lærerne og medstudentene. Når hun skrev oppgaver fulgte hun Apa-stilen.

De første dagene i praksis hadde hun panikk. Hun sa ifra til veilederne både på skolen og på praksisstedet at hun strevde med å forstå språket, særlig dialekter. Hun råder andre studenter til å gjøre det samme: «fortell veilederne at du ikke forstår alt og trenger hjelp». Dette er viktig på grunn av pasientsikkerheten. Misforståelser kan få uheldige konsekvenser.

Hun råder sine medstudenter til å tenke at de studerer sykepleie og språk samtidig. For å trene på språket kan en:

  • høre på norsk radio og se på norsk tv minst en time hver dag
  • se på tidligere eksamensoppgaver
  • bruk alle ressursene en har rundt seg
  • spørre forelesere om det er OK å bruke diktafon
  • bruke arbeidsboka

Et tips til skriving er å ikke skrive lange setninger, men fokusere på korte og konkrete setninger.