Faculty Publications (Scholarly Results)
2010 ▲▼
Habtamu B. MADESSA, Ole Jørgen NYDAL (2010) “Sun Tracking System Directly Controlled by Solar Panels”. in M. HAASE, A. G. HESTNES (Eds.), Renewable Energy Research Conference 2010 – Zero Emission Buildings, Tapir Akademisk Forlag
Abstract not available
Habtamu B. MADESSA, Ole Jørgen NYDAL (2010) “Ray Tracing for Analysis of Concentrating Solar Systems. International conference on Thermal and Environmental Issues in Energy Systems”. in G. DI NICOLA (Ed.), Proceedings of the ASME-ATI-UIT 2010 Conference Thermal and Environmental Issues in Energy Systems, Elsevier
Abstract not available
Chee Woh FOONG, Habtamu B. MADESSA, Ole Jørgen NYDAL (2010) “Development of a solar concentrator with heat storage”. Heliyon
Abstract not available
D. NGOMO, Arnab CHAUDHURI, A. CHINNAYYA, A. HADJADJ (2010) “Numerical study of shock propagation and attenuation in narrow tubes including friction and heat losses”. Computers & Fluids, Vol.39 (No.9), p.1711-1721 …
Abstract: Numerical simulations of shock propagation and attenuation in narrow tubes are carried out using a one-dimensional approach. The discretization of the convective terms is based on the fifth-order weighted essentially non-oscillatory interpolation. The influence of the dissipative processes such as momentum and heat losses is investigated. Viscosity as well as heat losses are found to play a key role in the attenuation of the shock speed as well as the shock intensity in the long-time evolution, demonstrating the transition from a hyperbolic behavior towards a diffusive regime. Specifically, when only strong heat exchanges are considered, numerical tests, corroborated by a simple asymptotic analysis, showed a transition from a hyperbolic adiabatic regime to an isothermal regime. Furthermore, the influence of the scaling parameter ReD/4Ls, through the variation of the tube diameter, D, the viscous length scale, Ls, and the Reynolds number on the shock propagation behavior is examined.
Permalink: https://doi.org/10.1016/j.compfluid.2010.06.005
Oddbjørn SJØVOLD, Gunnar NOSSUM (2010) “Økonomi knyttet til bygging og drifting av passivhus” [Language NO]. [Report] TFOU …
Abstract: [Norwegian] Passivhus er et hus som er bygget for et svært lavt energiforbruk sett i forhold til et vanlig hus. Passivhus er i utgangspunktet et tysk fenomen og begrep. I Tyskland finnes det også egne krav og sertifisering til og for passivhus. Energinivået i et passivhus ligger gjerne så lavt som 25 % av vanlige hus. Energisparetiltakene kommer i utgangspunktet av passive tiltak som, ekstremt god isolasjon, høy tetthet og varmegjenvinning. På grunn av de lave U-verdiene for tak, vegger, golv og vindu ved bygg bygd etter passivhusstandard er effektbehovet til oppvarming forholdsvis lavt, noe som fører til at i store deler av året er det tilstrekkelig med mennesker, teknisk utstyr og soltilskudd som varmekilder for å opprettholde gode innetemperaturer. Det er kun behov for en liten varmekilde når det er på det kaldeste, for eksempel ved dimensjonerende forhold. En enkel varmelist bør da være å foretrekke. Hvis ikke kan resultatet bli overdimensjonerte varmekilder slik som radiatorer. Overdimensjonerte radiatorer er vanskelig å regulere, da de i denne settingen vil operere på de laveste effektnivåene. Radiatorene bør reguleres ut i fra en termostat i rommet, slik at man unngår at de står unødvendig på. Pga den svært gode isoleringen ved passivhusstandard som gir ingen ubehagelig komfort som kjølende golv, tak og veggflater, er golvvarmesystem ikke å anbefale da varmebehovet ved dimensjonerende forhold er svært lavt. ”Små” varmelister (vannbåren) er derfor å foretrekke. Et annet alternativ kan være at oppvarmingen tas gjennom ventilasjonssystemet. Dette krever imidlertid kontinuerlig drift på ventilasjonsanlegget. Det bør også være utekompensert temperatur for tilluftsystemet. Konklusjonen er derfor at bygg bygd etter passivhus standard, er et golvvarmesystem unødvendig og fordyrende investering pga lavt effektbehov til oppvarming. Vannbårne varmelister er å anbefale. Belysning bør være LED da dette gir mulighet til å være selvforsynt med energi til belysningen. LED belysningen har også lang levetid. Energien hentes fra solceller på tak/vegg. Varmegjenvinner for ventilasjonsanlegget skal ved passivhus standard ha virkningsgrad høyere enn 80 %. Det finnes i dag kombisystemer med varmepumpe og roterende varmegjenvinner oppgitt av produsenter/¬leverandører med virkningsgrad opptil 92 %. Dette er energimessig sett en interessant løsning, men bør dokumenteres ved objektiv test før anvendelse. Dette systemet har også kjøling. Ved barnehager er det høy aktivitet gjennom ytterdører som medfører store utfordringer mht lufttetthet. Barnehager bør ha spesielle løsninger for inngangsparti for å unngå for høye infiltrasjonstap.
Oddbjørn SJØVOLD (2010) “Inneklimamålinger for Leklemåsen Varmebasseng AS nr 2203” [Language NO]. [Report] TFOU …
Abstract: [Norwegian] Inneklimamålinger og analyse i varmebasseng, resepsjon, treningsrom og lagerrom
Oddbjørn SJØVOLD (2010) “Inneklimaanalyse etter fuktskade og rehabilitering nr 2204” [Language NO]. [Report] TFOU …
Abstract: [Norwegian] Vurdering om inneklimaet har blitt forringet ved fuktskader og rehabilitering
Oddbjørn SJØVOLD (2010) “Inneklimaanalyse i enebolig prosjektnr:2086” [Language NO]. [Report] TFOU …
Abstract: [Norwegian] Inneklimamålinger etter fuktskade og rehabitering
Oddbjørn SJØVOLD (2010) “Inneklimaanalyse i enebolig prosjekt 2146” [Language NO]. [Report] TFOU …
Abstract: [Norwegian] Inneklimamålinger og analyse av stue, kjøkken og soverom
Reidar KVADSHEIM, Mari MEHLEN, Harald Øyen KITTANG (2010) “Web-based automatic feedback on assignments in statistics: How can it help students learn statistics and universities reduce costs?”. International Journal of Engineering Education, Vol.26 (no.3), p.642-654 …
Abstract: A non-experimental study in 2005 suggested that immediate, automatic feedback on assignments helped to increase study motivation as well as pass rate among engineering students attending an introductory course in statistics at Oslo University College. In the follow-up study reported here we used an experimental design assigning the participants randomly to one of two experimental conditions: The “web-supported” students received immediate, automatic feedback after having entered their responses to the assignments electronically. The “paper-supported” students received written feedback on their paper-based submissions several days later. The findings contradicted the results of the non-experimental study: No significant differences between the groups were found with regard to final examination grades, study effort (with a certain reservation), and preferences with regard to the method for submitting answers. Running tutoring costs, however, were much lower for the web-supported than for the paper-supported students. Closer analysis of the results suggests that the actual benefits of web support relative to paper support in the reported experiment may include improved learning outcomes in addition to the reduction of tutoring costs. Also, observations of student work habits indicate that the learning outcomes stimulated by the learning-support system can be improved by inexpensive modifications compelling the students to work more regularly and perform activities that may strengthen learning. For example, the students may be obliged to submit electronically answers to more problems than demanded in the reported experiment. Further, in order to increase the pressure on the students to think and understand before they submit the answers, we may require the students to supplement their web-submissions of answers by handing in paper-based documentation of the reasoning and the calculations underlying these answers. The efficacy of such modifications of the learning-support system needs to be tested experimentally. Overall, our studies illustrate the value of pursuing a persistent process of research-based, step-wise, and long-term improvement of the tools and the methods used to promote student learning.
Finn DRANGSHOLT (2010) “Luftskifte og fortynningstid i rom med biologiske faktorer” [Language NO]. [Report] St. Olav forlag
Abstract not available
Finn DRANGSHOLT (2010) “Kontroll av klasse II sikerhetskabinett -Gastro/Bevegelse” [Language NO]. [Report] St. Olav forlag
Abstract not available
Finn DRANGSHOLT, Geir DRANGSHOLT (2010) “Verifikasjon av rømningssikkerhet – Drammensveien 154” [Language NO]. [Report] TekØk
Abstract not available
Finn DRANGSHOLT, Geir DRANGSHOLT (2010) “Brannteknisk konsept – Charlottenlund skole” [Language NO]. [Report] TekØk
Abstract not available
Finn DRANGSHOLT, Geir DRANGSHOLT (2010) “CFD-analyse av røykspredning i fjellanlegg” [Language NO]. [Report] TekØk
Abstract not available
