Kunstneriske bevegelser i barnehagen

Kunstneriske bevegelser i barnehagen (2014) forteller om barnehagens yngste og deres ressurser. Boka handler om å forstå hva det formgivende kan bety og hvordan det kan se ut i barnehagen når vi flytter fokus fra individuelle duppedingslaging til felles og skapende lek sammen med de andre på gulv og i tak, ute med is og snø. Det komplekse i forming handler om ulike estetiske og kroppslige uttrykksmåter. Boken handler også om å se nygåernes fysiske balansekunst! Se deres fysiske rableruttrykk som en måte å oppleve og være til i verden og hvordan kunstneriske ressurser kan se ut når ett- og toåringers kompetanse leder an.

De yngste samspiller is-og fargeutforskning

Nygåerne er de som har vippet og vippet – ålet og aket seg frem – i ett år og som har reist seg – med en ny sjokkartet oppdagelse – jeg kan gå!

Jeg kan løpe, – veksle mellom å ake og krabbe – løpe og rulle! Hvordan møter vi nye balansekunstnere i forming? Som første gang i livet går på egne ben i snø – i jord- på brostein eller sti?

Kategorisert som Nyheter

Av fonnebo

Tegner og billdkunstner, medl av Tegnerforbundet, UKS, Norske billedkunstnere, Nesodden kunstforening. Dosent i kunstfag,OsloMet.