Jeg har opplevd et søledam-, jord og såpeskum- sted, sammen med sytten barn og fem studenter ved HIOA har jeg lekt i søledammer med hele kroppen. Det fikk meg til å tenke mye på hverdagslivet for de yngste i barnehagen. Er barnehagen moden for de yngstes glede og spontanuttrykk?Hvis vi fester blikket på ettåringens ressurser, – det de… Fortsett å lese «Søle og vann»forflytninger og rom
Nyheter
Nygåer i farta – på egne ben!
For den som nettopp har reist seg etter åle -og krabbetida, er det nye livet som «det oppreiste mennesket» et kroppslig mysterium! Å slippe fingeren du har holdt i eller møblene du har støttet deg til og å gå selv på nye steder er å gå inn i ny fase i et barns livsverden Jeg… Fortsett å lese Nygåer i farta – på egne ben!
Voksne i barnehagen trenger å øve på å svinge streker også – på rablervis!
Trygghet er helt sentralt i formgivende og biledskapende prosesser med og for barn,- derfor må vi selv ut på gulvet i formgivende material-lek. Det er en myte at det kun er i dans, bevegelse, drama og musikk at vi må danse og svinge oss.Å bryte med rådende diskurser om forming i barnehagen og å fornye… Fortsett å lese Voksne i barnehagen trenger å øve på å svinge streker også – på rablervis!
Kunstneriske bevegelser i barnehagen
Kunstneriske bevegelser i barnehagen (2014) forteller om barnehagens yngste og deres ressurser. Boka handler om å forstå hva det formgivende kan bety og hvordan det kan se ut i barnehagen når vi flytter fokus fra individuelle duppedingslaging til felles og skapende lek sammen med de andre på gulv og i tak, ute med is og… Fortsett å lese Kunstneriske bevegelser i barnehagen