UngVold 2015 er i gang!

Bilde av alvorlige ungdommer stående sammen. Illustrasjonsfoto: colourbox.no

Ett av prosjektene i Voldsprogrammet er å gjennomføre en stor undersøkelse om ungdoms erfaringer med vold og overgrep: UngVold 2015.

– Nå er vi gang, forteller prosjektleder Svein Mossige, og vi håper flest mulig av de elevene som får undersøkelsen, vil svare på spørsmålene.

Planen er å gjennomføre undersøkelsen ved mer enn 50 videregående skoler rundt om i landet i løpet av mars og april. Målet med den landsomfattende undersøkelsen er å få frem kunnskap om hvordan unge har det i dagens samfunn. De skolene som deltar, omfatter i utgangspunktet 10.000 elever på 3. trinn.

Undersøkelsen dekker flere temaer. Noen av temaene er fritidsinteresser, psykisk og fysisk helse, bruk av sosiale medier, vennskap og familieforhold. Særlig sentralt er det å få frem ungdommenes erfaringer med mobbing, vold og overgrep i barne og ungdomsårene.

– Vi ønsker også å vite mer om hvordan slike volds- og overgrepserfaringer fordeler seg mellom ulike grupper unge, for eksempel gutter og jenter og blant ungdom med ulik sosioøkonomisk bakgrunn, forteller Mossige.

Svein Mossige. Foto: H. Dyb, NOVA
Prosjektleder Svein Mossige. Foto: NOVA

– En del av spørsmålene i UngVold 2015 retter seg mot de samme tema som vi undersøkte i en tilsvarende undersøkelse som vi gjorde ved NOVA i 2007 (UngVold 2007, (fagarkivet.oslomet.no)), opplyser Mossige. – Det blir derfor veldig spennende å se om omfang og ytringsformer av vold og andre fenomener som vi undersøker, har endret seg i perioden fra 2007 og frem til i dag.

Undersøkelsen er finansiert av Justis- og beredskapsdepartementet. Gjennom denne undersøkelsen ønsker NOVA å bidra til en helhetlig kunnskapsutvikling om vold i nære relasjoner i norsk sammenheng.