Rapportlansering: Barnehusene og seksuelle overgrep på nett

NOVA Notat 1/15, omslag
NOVA Notat 1/15

Velkommen til lansering av NOVA-rapporten «Det som skjer på nett forblir på nett. Hvordan barnehusene håndterer nettrelaterte overgrep» hos Redd Barna 22. april.

Rapporten handler om hvordan barnehusene avdekker og følger opp saker hvor barn har blitt utsatt for seksuelle overgrep i tilknytning til nett og ny teknologi. Allmenn tilgang til ny teknologi og sosiale kontaktflater digitalt, gjør at overgrep mot barn skjer på nye arenaer og får andre typer skadevirkninger for barn.

Barnehusene er en sentral offentlig instans som møter barn som har vært utsatt for seksuelle overgrep. For å sikre at utsatte barn og unge god hjelp, og bidra til å forebygge nye overgrep er det viktig at barnehusene har kompetanse og gode rutiner for å avdekke og å følge opp særskilte utfordringer knyttet til nettovergrep. Rapporten bygger på erfaringer og kunnskap fra alle ti Barnehusene i Norge, og bidrar til å synliggjøre ulike praksiser i møte med unges risikoer for seksuelle overgrep på nettet.

Innledningsvis vil justisminister Anders Anundsen innlede om regjeringens arbeid for å forebygge seksuelle overgrep i tilknytting til ny teknologi og hvilken rolle barnehusene bør ha i dette arbeidet.

Deretter vil forsker ved NOVA Aina Winsvold presenterer hovedfunn fra rapporten og leder for Statens Barnehus i Oslo, Astrid Johanne Pettersen vil kommentere på rapporten. Det vil også bli tid for spørsmål fra salen.

• 08.30 – 08.45: Frokost og kaffe
  • 08.45 – 08.55: Leder for Redd Barnas Norgesprogram, Janne Raanes ønsker velkommen.
  • 08.55 – 09.05: Statsråd Anders Anundsen innleder om justisdepartementets arbeid for å forebygge seksuelle overgrep i tilknytning til ny teknologi og Barnehusenes rolle.
  • 09.05 – 09.35: Forsker ved NOVA, Aina Winsvold , presenterer hovedfunn i rapporten, «Det som skjer på nett forblir på nett» om hvordan barnehusene håndterer nettrelaterte overgrep.
  • 09.35 – 09.50: Leder for Statens Barnehus i Oslo, Astrid Johanne Pettersen, kommenterer rapporten.
  • 09.50 – 10.15: Spørsmål og diskusjon

Sted: Redd Barnas lokaler, Storgata 38, Oslo
Dato og tid:
onsdag 22. april 2015 kl. 08.30 – 10.15

Vel møtt!

Arrangør: Redd Barna

Notatet kan lastes ned gratis eller bestilles hos NOVA etter seminaret.