Tvangsekteskap må ut av integreringsarbeidet, viser ny rapport

Anja Bredal, forsker ved Institutt for samfunnsforskning og Voldsprogrammet

Bredal og forskerkollega Hilde Lidén ved ISF har evaluert myndighetenes Handlingsplan mot tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og alvorlige begrensninger av unges frihet 2013–2016 på oppdrag fra Barne, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Første delrapport er nå klar.

Vold og tvang ut av integreringspolitikken

Forskerne anbefaler at arbeidet mot tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og æresrelatert vold og kontroll flyttes ut av integreringspolitikken.

– Integreringssektoren bør ikke ha ansvar for arbeid mot vold i nære relasjoner innenfor avgrensede befolkningsgrupper.

– Sektoren bør heller bidra med kunnskap om minoriteter, migrasjon og diskriminering inn i det generelle arbeidet mot vold i nære relasjoner, sier Bredal til samfunnsforskning.no.

Likeverdige tjenester uavhengig av bakgrunn

Forskerne mener myndighetene må ha et bredere perspektiv for å kunne bekjempe vold i nære relasjoner, og at alle former for vold i alle typer nære relasjoner må bli inkludert.

– Politikk, tiltak og metoder må ta høyde for både kulturforskjeller og for hvilke posisjoner både voldsutsatte og voldsutøvere har i samfunnet, sier Bredal.

Forskerne påpeker at dette ikke betyr at myndighetene skal behandle alle voldsformer og voldssituasjoner likt.

– Det må stilles mer grunnleggende spørsmål ved forståelsen av vold i nære relasjoner. I dag er den i stor grad basert på kulturspesifikke voldserfaringer, nemlig de som er kjent fra individuell partnervold i vestlige kontekster, sier Bredal.