Hvordan håndteres grov omsorgssvikt?

NOVA har fått midler til å lage en kunnskapsoversikt over forskning om offentlige tjenesters håndtering av saker der barn og ungdom har vært utsatt for grov vold, seksuelle overgrep og alvorlig omsorgssvikt.

Liten jente som holdes av mor. Alvorlig og direkte blikk mot fotograf. Mor sidelengs. Illustrasjonsfoto: colourbox.no

De er særlig opptatt av å se på norsk og internasjonal forskning som tar for seg årsaker til og virkemidler for å forhindre katastrofale utfall.

Oppdrag fra Regjeringens ekspertgruppe

I Regjeringens tiltaksplan «En god barndom varer livet ut» som ble iverksatt høsten 2014, ble det varslet at en ekspertgruppe ville få i oppdrag å analysere et utvalg saker der barn og ungdom har vært utsatt for vold og overgrep. Måler er å «avdekke svikt og utfordringer i det offentlige tjenesteapparatets håndtering av sakene».

Utvalget, som ble nedsatt i november 2015, fikk en todelt oppgave:

• Utvalget skal gjennomgå enkeltsaker der barn og ungdom har blitt utsatt for grov vold, seksuelle overgrep og alvorlig omsorgssvikt. Hensikten er å avdekke hvorvidt, i hvilken grad og på hvilken måte det har forekommet svikt i det offentlige hjelpeapparatets håndtering av disse sakene.
  • Utvalget skal dessuten gjennomgå kunnskapsgrunnlag fra andre kilder, deriblant internasjonal og norsk forskning. Utvalget skal på bakgrunn av egen saksgjennomgang og foreliggende forskning også vurdere om det er hensiktsmessig å etablere en permanent undersøkelseskommisjon for saker med alvorlig utfall. I internasjonal litteratur omtales slike saker blant annet som «serious cases», «fatal cases» og «dramatic cases».

Norsk og internasjonal forskning

NOVA vant konkurransen om å lage kunnskapsgjennomgangen. Formålet med kunnskapsgjennomgangen er å lage en oppdatert og relevant oversikt over forskning, i Norge og internasjonalt, som belyser offentlige tjenesters håndtering av saker der barn og ungdom har vært utsatt for grov vold, seksuelle overgrep og alvorlig omsorgssvikt.

Camilla Vislie
Camilla Vislie. Foto: HiOA

Oversikten skal publiseres som vedlegg til utvalgets utredning, og vil også bli gitt ut i NOVAs notatserie.

Prosjektet vil inngå i en større satsing på NOVA om forskning om vold i nære relasjoner. Forskerteamet består av seniorforskerne Elisabeth Backe-Hansen, Ingrid Smette og Svein Mossige samt nyansatt forskningsassistent Camilla Vislie, som skal sammenstille kunnskapsgjennomgangen. Vislie har en mastergrad fra Senter for tverrfaglig kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo.

Ta kontakt med prosjektleder Elisabeth Backe-Hansen for mer informasjon.