UngVold 2015 skal analyseres

Bilde av alvorlige ungdommer stående sammen. Illustrasjonsfoto: colourbox.no

Det første året i NOVAs omfattende forskningsprosjekt om vold i nære relasjoner er tilbakelagt. Her forteller prosjektleder Svein Mossige hva som har skjedd i et av programområdene.

Programområdet «Utviklingstrekk, sårbarhet og beskyttelse»

I dette programområdet baserer vi oss først og fremst på kvantitative data. Målsettingen er å kartlegge omfang og ytringsformer av vold og seksuelle overgrep mot barn og unge bl.a. for å kunne studere endringer og utviklingstrekk i omfanget av vold og overgrep.

UngVold 2015

Metoden for denne kartleggingen har vært survey, spørreundersøkelsen UngVold 2015. Spørreskjemaet som brukes, bygger i stor grad på spørsmålsformuleringer og skalaer som er utprøvd tidligere.

For å kunne si noe om eventuelle endringer i omfang har vi benyttet mange av de samme spørsmål som ble anvendt i vår tidligere voldsundersøkelse fra 2007 (Mossige og Stefansen, 2007) (fagarkivet.oslomet.no).

Spørreskjemaet og opplegget for å gjennomføre denne skolebaserte undersøkelsen ble presentert for NSD (Norsk samfunnsvitenskapelige datatjeneste) høsten 2014 etter en lang prosess innad i prosjektgruppen med å komme frem til de spørsmål og skalaer skjemaet skulle inneholde og etter et møysommelig arbeid med å rekruttere skoler til undersøkelsen.

Konsesjon fra Datatilsynet

På grunn av spørsmålenes sensitive karakter var konklusjonen fra NSD at det var

Svein Mossige. Foto: H. Dyb, NOVA
Prosjektleder Svein Mossige. Foto: H. Dyb, NOVA

nødvendig å søke om konsesjon fra Datatilsynet. Søknaden ble innvilget av Datatilsynet i februar 2015. Hele søknadsprosessen tok ca. et halvt år.

Da konsesjonen forelå gjennomførte vi en pilot ved to videregående skoler som var ganske forskjellige med hensyn til elevenes sosiodemografiske bakgrunn, noe som ga oss viktige erfaringer med hvordan omfang, innhold og implementering av spørreskjemaet passet i forhold til elever med ulik bakgrunn. Arbeidet med piloten avslørte noen uklarheter i spørsmålsformuleringer og særlig at spørreskjemaet var for omfattende. Spørreskjemaet ble deretter kortet noe ned, en smertefull, men nødvendig prosess.

4600 elever deltok i undersøkelsen

Gjennomføringen av spørreskjemaundersøkelsen foregikk i mars/april. I alt deltok 49 skoler, 41 av disse var også med i 2007-undersøkelsen. Ca. 4600 elever deltok, noe som ga en svarprosent på 66 prosent.

At vi fikk en lavere svarprosent enn ved undersøkelsen i 2007 (77 prosent), avspeiler noe som man erfarer ved de fleste skolebaserte spørreskjemaundersøkelser i dag: En stor pågang av ulike instanser som gjerne vil gjennomføre nettopp sin undersøkelse ved flest mulig skoler og en tilsvarende tretthet ved skolene mht. å skulle stille opp.

Vi er imidlertid fornøyd med at såpass mange skoler og elever deltok. Våre analyser av det nye datamaterialet viser for øvrig at dette absolutt er sammenliknbart med datamaterialet fra 2007, noe som er en svært viktig forutsetning for gjennomføringen av våre planlagte analyser av utviklingstrekk.

Skal analysere datamaterialet

Nå arbeider vi med analyser av datamaterialet. Vi ser frem til å presentere disse analysene i en rapport som kommer til våren. Rapporten blir det første trinnet i rekken av ulike publikasjoner som er planlagt å komme fra analyser av datamaterialet fra dette og de andre programområdene gjennom hele prosjektperioden frem til og med 2019.

Les mer om programmet