Ledig stipendiatstilling i Voldsprogrammet

Foto av hånd som skriver i bok. Gul kaffekopp ved siden av. Illustrasjonsfoto: colourbox.comDet er ledig stilling som stipendiat tilknyttet Forskningsprogram om vold i nære relasjoner ved NOVA (Voldsprogrammet). Fristen er 31. mai.

Hensikten med Voldsprogrammet er å bidra med teoriforankret og teoriutviklende forskning om vold i nære relasjoner – bredt definert. Innenfor rammene av programmet vil NOVA gjennomføre prosjekter om relasjonsvoldens karakter og omfang, om voldens årsaker og konsekvenser, og om samfunnets håndtering av volden. Programmet er nærere beskrevet her.

Prosjektet stipendiaten skal gjennomføre vil være knyttet til Voldsprogrammets forskning om samfunnets håndtering av vold og overgrep mot barn og unge. Mer spesifikt skal stipendiaten gjennomføre et prosjekt som tar utgangspunkt i saker som kommer til Statens barnehus, dvs. saker som er meldt til politiet. NOVA har tidligere evaluert barnehusene, og disse evalueringene vil være et viktig utgangspunkt for det aktuelle prosjektet (se Bakketeig et al. 2013; Stefansen et al. 2013). Mulige temaer for prosjektet er tverrfaglig samarbeid, sakenes forløp i ulike «spor» (behandling, barnevern, strafferett) og en eller flere profesjoners arbeid innenfor rammen av barnehus.

Innenfor overnevnte rammer skal stipendiaten utvikle sitt eget prosjekt. Søkeren skal sammen med søknaden sende en prosjektbeskrivelse på inntil 5 sider som skisserer mulige problemstillinger, teoretiske perspektiver og metodiske opplegg for et doktorgradsprosjekt. Hvordan prosjektet kan bidra til Voldsprogrammets overordnede målsettinger bør også belyses.

Søkere som ikke har sendt inn prosjektbeskrivelse vil ikke bli vurdert.

Stipendiatperioden er på 3,5 år og inkluderer 6 måneders pliktarbeid. Stipendiaten vil være tilknyttet Seksjon for forskning om barndom, familie og barnevern. Den som tilsettes skal skrive en avhandling i løpet av prosjektperioden. Stillingen forutsetter at stipendiaten har NOVA som arbeidsplass.

Kvalifikasjoner og vilkår

Du må ha

• Utdanning på hovedfags- /mastergradsnivå innenfor relevant fagområde.
  • God skriftlig og muntlig framstillingsevne på et skandinavisk språk og engelsk
  • Evne til selvstendig og målrettet arbeid
  • God metodekompetanse
  • Karakteren B/2,3 eller bedre på master-/hovedoppgaven og samlet på mastergraden.

Det er en fordel at du har

• Samfunnsvitenskapelig, sosialfaglig eller psykologfaglig bakgrunn, men søkere med annen faglig bakgrunn kan også komme i betraktning
  • Relevant erfaring fra forsknings- og utviklingsarbeid
  • Erfaring fra publisering av faglige arbeider

Vilkår

• Endelig plan for forskerutdanningen skal være godkjent og avtalefestet senest tre måneder etter tiltredelse
  • Opptak til et relevant doktorgradsprogram ved Høgskolen i Oslo og Akershus

Vi tilbyr deg

• Muligheter for faglig videreutvikling i et etablert forskningsmiljø
  • Et inkluderende og godt arbeidsmiljø
  • Gode låne- og pensjonsbetingelser i Statens pensjonskasse
  • Fleksibel arbeidstid og gode velferdsordninger

Stillingen lønnes etter Statens lønnsregulativ, stillingskode 1017, lønnstrinn 52, som p.t. tilsvarer kr. 444 700. Stillingen er innplassert i lønnsramme 20, som sørger for lønnsutvikling i perioden som stipendiat. Til fratrekk går 2% til Statens pensjonskasse.

Sakkyndig utvalg

• Som søker vil du bli vurdert av et sakkyndig utvalg. Innen søknadsfristen må du sammen med søknaden laste opp følgende dokumenter:
  • CV, attester og vitnemål
  • Eventuell liste over vitenskapelig publikasjoner
  • Eventuelle publikasjoner du ønsker vurdert, samlet med innholdsfortegnelse