Grenseløs forskning ved HiOA

Temaet for årets Forskningsdager er «grenser». HiOA henger seg på og inviterer til diskusjon rundt tre saker som har preget nyhetsbildet det siste året, og som på ulike måter kan kobles opp mot dette temaet: kommunereformen, unge og seksuelle overgrep og situasjonen for mennesker på flukt.

Blå tøysko med føtter oppi. colourbox.noSted: Kulturhuset, Youngstorget, Oslo
Dato og tid:
torsdag 22. september 2016 kl. 17.00 – 19.00

I forbindelse med Forskningsdagene 2016 inviterer HiOA til høstens første Samsvar-seminar torsdag 22. september på Kulturhuset (kulturhusetioslo.no) i Oslo. Med utgangspunkt i pågående forskning fra Høgskolen i Oslo og Akershus tar vi opp til debatt tre aktuelle samfunnsproblemstillinger som alle har det til felles at de handler om grenser.

Kampen om kommunegrensene

Stortinget har gitt tilslutning til å gjennomføre en kommunereform. Målet er større, mer robuste kommuner med økt makt og myndighet, og ikke minst mer kompetente tjenesteytere. I praksis betyr det sammenslåinger rundt om i hele landet. Så langt kan det se ut som om kommunereformen fører til en byutvikling i feil retning. Vi er i ferd med å få en ny type byer der sentrumskommunene ikke slår seg sammen med sine nærmeste forstadskommuner, men med mer perifere kommuner.

• Innlegg fra forskerne Sigrid Stokstad og Kjell Arve Harvold, begge By- og regionsforskningsinstituttet NIBR (oslomet.no)
  • Kommentarer fra: varaordfører i Skedsmo,  Boye Bjerkholt (venstre.no) (Venstre) & varaordfører i Asker kommune, Leif Frode Onarheim (Høyre)
  • Vi spør: Hvor fornuftig har sammenslåingene vært til nå? Og hvem bestemmer over framtidens kommunestruktur? Hvem tvinger hvem? Er folkeavstemninger egentlig et middel for bedre lokaldemokrati?

I grenselandet mellom flørt og overgrep

En ny studie fra Voldsprogrammet ved NOVA/HiOA viser at over halvparten av de seksuelle overgrepene mot unge jenter blir utført av jevnaldrende gutter. Andelen har ikke blitt redusert i løpet av de siste åtte årene – tvert imot har det vært en svak økning i omfanget. Studien avslører videre at det hersker stor usikkerhet både blant offer og overgriper om hvor grensene for hva som er seksuelle krenkelser og overgrep og ikke, går.

• Innlegg fra professor Svein Mossige fra Velferdsforskningsinstituttet NOVA (oslomet.no) & UiO
  • Kommentarer fra: Peder Kjøs, psykolog, UiO & Lisa Arntzen, kommunikasjonssjef ved Dixi ressurssenter
  • Vi spør: Hva skal til for å redusere omfanget av seksuelle overgrep fra jevnaldrende gutter?

I tillegg til innledere vil det også komme bidrag fra eksterne kommentatorer. Programmet vil bli oppdatert så snart disse er på plass.

Mobil flukt

Aldri før har så mange mennesker vært på flukt til Europa. Gjennom prosjektet «Mobiltelefoners betydning for mennesker på flukt» har forskere ved HiOA gjennomført kvalitative intervjuer med nyankomne flyktninger for å undersøke hvilken betydning mobiltelefonen har hatt for dem underveis mot en tryggere tilværelse. Mobiltelefonene er nødvendige redskaper for å opprettholde kontakten med familie og venner på hjemstedet, men har også mange andre livsviktige funksjoner.

Øvrige bidragsytere

Les mer om Samsvar-seminarene og om tidligere seminarer (oslomet.no)

Logo samsvar-seminaret