Lars Roar Frøyland og Lotte Chatrin Andersen. Foto: NOVA

To nye stipendiater

To nye stipendiater er nå igang med spennende forskning på Voldsprogrammet.

Prosjektene passer fint inn og forsterker forskningen som allerede er i gang i regi av programmet.

Voldsprogrammet lyste i høst ut en stipendiatstilling som Lars Roar Frøyland fikk. Han jobber nå med Voldsprogrammets kvantitative data og studerer utøvelse av vold blant ungdom.

– Dette er et viktig prosjekt som ligger i forlengelsen av forskningen som Svein Mossige og andre har gjort tidligere på unges utsatthet for vold og utvikling over tid av ulike former for vold, forteller Kari Stefansen, en av lederne av programmet.

Lotte Andersen har nylig startet i stipendiatstillingen som Voldsprogrammet fikk tildelt etter søknad til Høgskolen i Oslo og Akershus, som finansierer forskningen. Andersens prosjekt handler om oppfølging av barn i barnehus.

– Dette er et spennende prosjekt som belyser hvordan et nytt og veldig interessant tiltak fungerer, og er en forlengelse av tidligere NOVA-forskning om barnehus, framhever Stefansen.

En bok med forskning om barnehus fra Elisiv Bakketeig og Kari Stefansen vil foreligge til høsten.

Les mer om prosjektene:

Oppfølgingsarbeid ved barnehusene

Stipendiat: Lotte C. Andersen

Avhandlingen skal handle om hvordan ansatte ved Statens barnehus (barnehusene) arbeider for å sørge for at barna som kommer dit blir godt ivaretatt etter at de har vært til avhør i forbindelse med saker som omhandler vold og seksuelle overgrep. Arbeidet med oppfølging utgjør sammen med tilrettelegging for avhør og eventuell medisinsk undersøkelse barnehusenes kjerneoppgaver.

Barnehus, med sin tiårige historie i Norge, betegnes gjerne som et nytt institusjonelt felt, og det eksisterer forholdsvis lite kunnskap om barnehusenes virksomhet. Dette gjelder også for oppfølgingsarbeidet, som ved flere barnehus i en periode har blitt nedprioritert som følge av høyt avhørstrykk og mangel på ressurser.

Sentrale temaer i avhandlingen vil være hvordan system og skjønnsutøvelse former vurderingene som gjøres når det besluttes hva slags oppfølging barna skal få, og hvilke organisatoriske rammer som hemmer og fremmer mulighetene til å arbeide med oppfølging på en god måte.

Data vil samles inn gjennom feltarbeid ved tre barnehus høsten 2017/våren 2018.

Prosjektet er tilknyttet Voldsprogrammets programområde 3 – Tiltak og systemer i offentlig og frivillig regi, og er finansiert av Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Kontakt Lotte C. Andersen for mer informasjon: Lotte.Andersen@oslomet.no

En studie av unge voldsutøvere i Norge – beskyttende faktorer og risikofaktorer

Stipendiat: Lars Roar Frøyland

Ungdomstiden er den perioden i livet hvor sannsynligheten er størst både for å bli utsatt for vold og for selv å utøve vold. Forskning har vist at det å bli utsatt for vold i ungdomstiden kan ha negative konse­kvenser for framtidig utvikling, blant annet for mental helse, egen involvering i kriminalitet og avvik og tilpasning i skole og arbeidsliv. Videre har forskning vist at generell problematferd i ung alder, som da også inneholder voldelig atferd, henger sammen med senere kriminalitet, økonomiske vanskeligheter, et problematisk forhold til rusmidler og problemer med mental og fysisk helse.

Ungdom som utøver vold i ungdomstiden har også dårligere framtidsutsikter enn andre unge når det gjelder utdanning, og de er oftere involvert i både voldskriminalitet og annen kriminalitet.

Ved å bruke to populasjonsbaserte spørreundersøkelser blant norske skoleelever (UngVold 2007 og 2015) og koblede registerdata vil denne studien av unge voldsutøvere i Norge gi informasjon om kunnskapshull på feltet. En sentral målsetning i prosjektet er å undersøke endringer i nivået av voldsutøvelse over tid på samfunnsnivå, og hvordan endringer over tid kan forklares av samtidige forandringer i beskyttende faktorer og risikofaktorer for voldsutøvelse.

Det vil videre blitt undersøkt hvordan tilsvarende faktorer henger sammen med variasjon i voldsnivået i mer begrensede sosiale enheter, representert ved skolene som deltok i undersøkelsen.

Sist vil prosjektet undersøke hvordan vold i ungdomstiden kan ha konsekvenser for framtidig sosial marginalisering, både knyttet til senere kriminalitet og til marginalisering i utdanning og arbeidsliv. Hvilke framtidige konsekvenser har voldsbruk i ungdomstiden for sosial marginalisering og kriminalitet, og kan sammenhengen forklares av relevante beskyttende faktorer og risikofaktorer for marginalisering?

For mer informasjon, kontakt Lars Roar Frøyland: lars.r.froyland@oslomet.no