Tre med høstløv. Illustrasjonsfoto: colourbox.com

Invitasjon til å bidra i antologi

Arbeidstittel: Vold i nære relasjoner i et mangfoldig Norge

Redigert av Anja Bredal, Monica Five Aarset og Helga Eggebø

Boka skal være en norskspråklig vitenskapelig antologi basert på originale forskningsbidrag. Ambisjonen for boka er å dokumentere og analysere hvordan familie- og relasjonsvoldens art og omfang kan variere langs ulike sosiale dimensjoner, som klasse, kjønn, etnisitet, seksualitet m.m.

Boka har et dobbelt siktemål:

1. Presentere empirisk forskning om vold i nære relasjoner i ulike deler av Norges befolkning.
  2. Bidra til en teoretisk diskusjon om hvordan forskjell og likhet i voldens art og omfang kan analyseres.

Vi ønsker oss bidrag basert på empirisk forskning om relasjonsvold. Utgangspunktet må gjerne være en studie av vold i et spesifikt miljø eller gruppe. Imidlertid ønsker vi å unngå at boka som helhet blir en samling kapitler om vold i «andre» eller «særlig sårbare» grupper, for eksempel «vold i samiske miljøer», «vold i lhbti-familier», etc.

Hvordan vi snakker om og analyserer forskjell og mangfold, vil være et overordnet tema for bokprosjektet. Enkelt sagt ønsker vi å utforske et interseksjonalitets- og mangfoldsperspektiv på vold i nære relasjoner, noe som også vil bli drøftet i et introduksjonskapittel skrevet av redaktørene.

Vi oppfordrer til tekster som tematiserer og viser hvordan forskjell og likhet kan analyseres, gjerne i komparative studier. Likeledes vil vi gjerne ha med kapitler som analyserer vold i nære relasjoner i en majoritetskontekst (etnisk norske familier) som spesifikke former for vold, og som trekker inn flere sosiale dimensjoner som kjønn og klasse. For å realisere ambisjonen om å overskride gruppefokuset, vil vi oppfordre til samskriving på tvers av vante skiller. Redaktørene vil også kunne komme med forslag for å koble forfattere sammen.

Målgruppe for boka

Målgruppen er forskere og studenter, ansatte i hjelpeapparatet, forvaltningen og andre fagfolk.

Aktuelle temaer og dimensjoner

• Vold i ulike nære relasjoner, partner- og kjærestevold, vold mot barn, vold mellom søsken, vold mot eldre m.m.
  • Vold i storfamilier vs. kjernefamilier
  • Innvandrede familier, «første» vs. «andregenerasjon», ulike landbakgrunner etc.
  • Relasjonsvold på tvers av landegrenser
  • Seksuell vold
  • Digital vold i nære relasjoner
  • Vold og religion
  • Alder, klasse, kjønn/kjønnsidentitet, seksuell orientering, etnisitet, minoritet, majoritet, oppholdsstatus, migrasjonserfaring, nasjonale minoriter etc.

Praktisk

Vi ber om et abstract på maks en halv A4-side som sendes Anja Bredal på e-post (se under) innen 15. januar 2018. Redaktørene vil gå gjennom forslagene og utarbeide et synopsis som sendes et aktuelt forlag. Vi sikter mot et bokseminar i Oslo høsten 2018 der forfatterne samles og går gjennom utkast til kapitler.

Framdriftsplan

• Frist for abstract: 15. januar 2018
  • Redaktørenes respons til forfatterne: 15. februar 2018
  • Redaktørenes synopsis til forlag: april-mai 2018