Mandag 02. november 2020: «Tekstile uker»

Ny uke, mange muligheter. I dag var vi mange stundenter som møtte det opp på skolen. Kohort 3 og 4 begynte tidlig og kohort 1 og 2 kom etter lunsj. Bente var vår vikar for tekstil i dag. Hun hadde åpnet zoom for de stundentene som ikke kunne møtte opp fysisk. De som var på zoom fikk informasjon om virkemidler som man bruker innafor kunst, mens vi som var på skolen holdt på å strikke og utforske tekstilarbeider, mens vi hørte på Bente.

Utforskning innafor brodering på skolen

Brodering Blomst
Brodering blomst
Brodering navn

Her utforsket vi brodering. Brodering er et tradisjonelt håndverk hvor en benytter garn eller tråd og nål for å forskjønne et stykke tøy eller mykt materialer via fine mønster og farger.

expermetering innafor hekling

I dag var mange som hekle og mange brukte forskjelige teknikker. Hekling er å lage et stykke tøy fra tråd eller garn ved å benytte en heklekrok som danner mønster via intrikate knuter.

Hekling lue
Spennende teknikk som ble brukt, og farger. Hun som lagte dette kalte det Vaffel tekniker :).
Som dere ser, det finnes mange nettsiden som man kan lære seg å hekle. Hvis man skriver Hekling på googler så dukker det opp mange alternativer.
For dyktig studenter vi har 😉 . Uten de studenter som kan hekle før, vet vi ikke hvordan vi kunne ha klart dette modulen. Uansett om det finnes mange forskjellige video ute, så er det noen studenter som liker å ha det fysisk hjelp.
Det er mange av oss som har aldri hekle før. Her får en av oss hjelp av Bente hvordan man hekler step by step. Gleder meg til å se om han klarer å lage noe etterhvert.
annen vei å hakle på.

strikking

Jeg fikk høre at det er vanskelig å strikke enn å hakle, men vet ikke om det er sant eller ikke, fordi jeg synes strikking er lettere enn hekling. Strikkingen gjøres ved at man har en rekke av garnløkker som kales maske, på en strikkepinne og bruker en annen strikkepinne til å dra garnet gjennom en maske og derette lage en ny maske på andre pinnen. Det finnes mange forskjellige typer garn, strikkepinner og strikketeknikker som man kan brukes for å lage ulike strikkede strukturer.

Strikket lue
Lue igjen.

Oppgave for modulen tekstil

Endelig så er det noen som har begynt med oppgave som ble gitt førige mandag.

Oppsumering

Det er mange bilder som ble tatt i dag, men på grunn av bildelvalitet eller kapasitet, så kunne ikke bilder lastes opp her. Det eneste jeg måte gjøre var å ta screenshoten av bildet og lasta screenshoten her. Alle bilder ble tatt av min telefon.

TAKK FOR EN FIN DAG ALLE SAMMEN 🙂

HILSEN ANGE 😉

En kommentar om “Mandag 02. november 2020: «Tekstile uker»

1. Veldig mange fine resulter, og lærerrikt å se på hvor mange ulike teknikker man kan bruke for å hekle.