Avslutning av tekstil ukene -Modul 4

Fredag 06.11.2020 var siste dag i tekstil modulen. Denne dagen valgte vi sammen med Bente å ha framvisning av produktene vi har laget gjennom en zoom møte, dette skyldes av økt corona smitte tilfeller.

I denne perioden med tekstil hadde vi i tillegg til å utforske forskjellige teknikker i arbeid med ulike typer tekstil, fått tildelt en oppgave der vi skulle stille opp med et ferdigstilt produkt. Oppgaven gikk ut på at vi skulle ta en tur til byen og ta et bybilde, deretter skulle vi bearbeide et utsnitt av bildet i tekstil. Ferdigstilt produktet kunne være noe abstrakt med inspirasjon fra bildene eller konkret. Vi kunne også velge hvilke teknikker vi ville bruke og hva slags tekstil vi ville jobbe med. Her ble det mange kreative løsninger og noen valgte å brodere, mens andre strikket og heklet, også var det noen som brukte symaskinen. Bilde av alle produktene som ble levert ligger i en padlet på denne linken: https://oslomet.padlet.org/fonnebo/q5e79wwleomdugom

Her er det et eksempel på brodering:

Torunn Nordtømme
Inspirasjonsbilde: Torunn

Her ble det brukt symaskinen og ulike stoff:

Malin Borgen
Inspirasjonsbilde: Malin

Her ble det brukt hekling og stikking:

Kristine
Inspirasjonsbilde: Kristine

Her ble det brukt vevingsrammer til å veve:

Ømer
Inspirasjonsbilde: Ømer

Her ser vi når de ulike metodene møter hverandre til å lage en utrykk, det ble både brukt symaskin, blomstene ble heklet og stilkene brodert:

Live
Inspirasjonsbilde: Live

I disse to ukene vi hadde tekstil som tema, har vi studenter som skal bli fremtidige barnehagelærere, fått mange gode innspill i forhold til hva vi kan ta med oss videre til barnehagen. Det er utrolig mye vi kan gjøre med tekstiler, og det å ha erfaringer med dette gir oss muligheten for å åpne øyne våres og se på tekstil som noe barna også kan bruke som en måte å utykke seg på. For eksempel kan man male på stoff, hvor barna erfarer at malingen trekker seg mye fortere enn det gjør når man maler på papir. Man kan klippe stoff og lime sammen til å skape utrykk, man kan sy en duk sammen med barna osv. Man kan både lage ting som man bruker i avdeligen eller velge å bruke tekstil til å lage et utrykk.

Skrevet av Lucy G. Tegegne

En kommentar om “Avslutning av tekstil ukene -Modul 4