Vitenskapelig formidling
Konferansepresentasjoner:
- Symposium NERA 2023: Facilitating critical thinking in primary school.
- Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia; Jegstad, Kirsti Marie (2023). Introduction to the KriT-project. NERA 2023 – OsloMet.
- Jøsok, Evy; Bjørkvold, Tuva (2023). The teacher role in critical thinking. NERA 2023 – OsloMet.
- Aksland, Charlotte; Jegstad, Kirsti Marie; Jensen, Inger Kristine; Marti, Kristin Torjesen (2023). Critical thinking in teaching lessons based on news items linked to sustainability. NERA 2023 – OsloMet.
- Svanes, Ingvill Krogstad; Andersson-Bakken, Emilia; Heggernes, Sissil Lea; Tørnby, Hilde (2023). Emergent critical thinking through picturebook dialogues. NERA 2023 – OsloMet.
- Reffhaug, Marthe Berg Andresen; Andersson-Bakken, Emilia; Jegstad, Kirsti Marie (2023). Critical thinking in whole-class conversations. NERA 2023 – OsloMet.
- Lind, Andreas Reichelt; Andersson-Bakken, Emilia (2022). Children’s argumentative strategies in a consensus-oriented classroom. ECA 2022 – 4th European Conference on Argumentation. Università Roma Tre.
- Jegstad, Kirsti Marie; Andersson-Bakken, Emilia; Bjørkvold, Tuva (Red.). (2022). Kritisk tenkning i barneskolen – teori og praksis. En publikasjon fra innovasjonsprosjektet KriT. OsloMet Skriftserie 2022 nr. 5. https://skriftserien.oslomet.no/index.php/skriftserien/article/view/773
- Jøsok, Evy; Jegstad, Kirsti Marie; Heggernes, Sissil Lea; Ryen, Erik; Svanes, Ingvill Krogstad; Tørnby, Hilde (2021). Kritisk tenking i klasserommet 1-7. Litteratur review. Nasjonal konferanse for samfunnsfagsdidaktikk. OsloMet.
- Reffhaug, Marthe B. A.; Andersson-Bakken, Emilia; Jegstad, Kirsti Marie (2021). Kritisk tenkning om bærekraft i helklassesamtalen. Nordisk forskningskonferanse om bærekraft i utdanning. Universitetet i Oslo.
- Lind, Andreas Reichelt (2021). Thinking Critically and Democratically in a 1st grade classroom. The limitations of a consensus-oriented educational environment?. NOFA8 – The 8th Nordic Conference on Subject Education. Western Norway University of Applied Sciences & UiB.
- Symposium, NOFA8:
- Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia; Sandvik, Margareth (2021). KriT-symposium: Enhancing critical thinking in primary education through children’s literature and news. NOFA8-The 8th Nordic Conference on Subject Education. Høgskolen på Vestlandet og Universitetet i Bergen.
- Ryen, Erik; Jegstad, Kirsti Marie (2021). Developing a theoretical framework and empirical indicators for developing and researching critical thinking in science, social science and language didactics. Nofa8 – The 8th Nordic Conference on Subject Education. Høgskolen på Vestlandet og Universitetet i Bergen.
- Reffhaug, Marthe B.A.; Andersson-Bakken, Emilia; Jegstad, Kirsti Marie (2021). Promoting pupils’ Critical Thinking through Teacher Questions and Responses. NOFA8 – The 8th Nordic Conference on Subject Education. Høgskulen på Vestlandet og Universitetet i Bergen.
- Tørnby, Hilde; Heggernes, Sissil Lea; Andersson-Bakken, Emilia; Svanes, Ingvill Krogstad (2021). We Found a Hat: Literary Conversations as a Possibility to Foster Critical Thinking. NOFA8-The 8th Nordic Conference on Subject Education. Høgskulen på Vestlandet og Universitetet i Bergen.
- Tørnby, Hilde; Jensen, Inger Kristine; Aksland, Charlotte (2021). Cross-curricular work about bumblebees to foster critical thinking and enacting eco-citizenship. NOFA8-The 8th Nordic Conference on Subject Education. Høgskulen på Vestlandet og Universitetet i Bergen.
Nyheter:
- Windsor, William E. (2022, 22. august). Kritisk tenkning i barneskolen. Klimaskolen.no. https://www.klimaskolen.no/kritisk-tenkning-i-barneskolen/
- Larsen, Ida Vikseen (2022, 22. juni). Slik kan elever lære kritisk tenkning. Oslomet.no. https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/slik-kan-elever-lere-kritisk-tenkning
Populærvitenskapelig formidling:
- Heggernes, Sissil Lea; Svanes, Ingvill Krogstad; Barne- og ungdomsbøker som ressurs for arbeid med kritisk tenkning: Workshop for skolebibliotekarer i Oslo. Oslo kommune – Utdanningsetaten.
- Reffhaug, Marthe B. A. (2022). Dannelsesreisen. Norsklæreren. 46 (4).
- Reffhaug, Marthe B. A. (2022). Misoppfatninger om kritisk tenkning. Norsklæreren. 46 (3).
- Reffhaug, Marthe Berg Andresen (2022). Kritisk tenkning i barneskolen – status midtveis. Norsklæreren. 46 (2).
- Reffhaug, Marthe B. A. (2022). Rektors kritiske rolle: Skoleleder som bindeledd mellom teori og praksis. Norsklæreren. 46 (1).
- Reffhaug, Marthe B. A.; Kosberg, Eva (2021). Hva vil vi egentlig med (kritisk tenkning i) skolen?. Norsklæreren. 45.
- Reffhaug, Marthe B. A. (2021). Klimaendring og klimakrise i undervisninga. Norsklæreren. 45 (4).
- Reffhaug, Marthe B. A. (2021). Let’s make the world make sense again: Kunnskapssyn og kritisk tenkning. Norsklæreren. 45 (3).
- Reffhaug, Marthe B.A. (2021). Didaktikkens frøbank. Fremmedspråklæring gjennom bærekraftig samtidslitteratur. A Lifetime Dedicated to Norwegian Language and Literature. Papers in Honour of Professor Sanda Tomescu Baciu.
- Reffhaug, Marthe B.A. (2021). Kritisk tenkning i overordnet del av læreplanen. Hvor kritisk er det egentlig lov til å tenke? Norsklæreren 45(2)
- Reffhaug, Marthe B.A. (2021). Let’s make the world make sense again: Kunnskapssyn og kritisk tenkning. Norsklæreren 45(1)
- Reffhaug, Marthe B.A. (2020). Skjønnlitteratur som nøkkel til kritisk tenkning om bærekraftig utvikling. Norsklæreren 44(4)
- Reffhaug, Marthe B.A. (2020). Begynnelsen. Norsklæreren 44(3)
- Ryen, Erik; Jøsok, Evy; Jegstad, Kirsti Marie; Sandvik, Margareth (2019). Kritisk tenkning. Bedre Skole. Vol. 31.
- Ryen, Erik; Jegstad, Kirsti Marie (2019). Kritisk tenkning i fornyelsen av kunnskapsløftet. Foredrag for lærere og ledelse ved Hallagerbakken skole. Hallagerbakken skole.
- Ryen, Erik; Jøsok, Evy; Jegstad, Kirsti Marie; Sandvik, Margareth (2019). Kritisk tenkning i læreplanfornyelsen, dag 2. Workshop for lærere i Akershus gjennom ordning for desentralisert kompetanseutvikling (DeKomp). Akershus fylkeskommune og OsloMet/UDIR.
- Sandvik, Margareth; Andersson-Bakken, Emilia (2019). Hvordan arbeide med kritisk tenkning i skolen?. Møte i forskningsgruppen RetKom. Forskningsgruppe RetKom.
- Ryen, Erik; Jøsok, Evy; Jegstad, Kirsti Marie; Sandvik, Margareth (2018). «Kritisk tenkning i læreplanfornyelsen, dag 1». Workshop for lærere i Akershus gjennom ordning for desentralisert kompetanseutvikling (DeKomp). Akershus fylkeskommune og OsloMet/UDIR.