Virtual reality – er det mulig å lære sveising ved en skjerm?

Virtual reality og læring med lett plast og 20 grader for arbeid med tungt stål og 1 000 grader.

Av Arne Roar Lier

Virtual reality i sveiseopplæring – teknologien er enkel og består av VR briller i sveisemaske, sveisetang og en skjerm pluss plastfiksturer for horisontal, vertikal og rørsveising.

Tradisjonelt har sveiseopplæringen i yrkesopplæringen vært knyttet til det å sveise i virkeligheten. Dette er i ferd med å endre seg. I dag er det flere leverandører som tilbyr læremidler i sveising som bruker VR (Virtual Reality) teknologi. Opplæringen skjer ved hjelp av utstyr hvor sveising simuleres elektronisk.

Institutt for yrkesfaglærerutdanning på OsloMet gjennomfører et forskningsprosjekt knyttet til virtuell reality i sveiseopplæring. Forskerne har i ett år fulgt prosjektet fra innkjøp av VR utstyr til gjennomført opplæring sammen med lærere og en gruppe VG1 elever i TIP.

Gir virtual reality -sveising en realistisk opplæring i sveising?

Svaret er ikke entydig. VR-sveising kan gi god motorisk trening gjennom å trene på hastighet, vinkler på sveiseelektrode og sveisebadet. Noe som elevene derimot bare i liten grad får erfare, er varmeutvikling ved sveising og HMS (Helse, Miljø og Sikkerhet).

Grunnleggende for å bli en god sveiser er den motoriske treningen av hastighet, vinkler og smeltebad. Smeltebadet er den flytende sonen som oppstår mellom sveiseflammen og arbeidsstykket. Hastighet bestemmer hvor tykk og jevn sveisestrengen blir. Sveisestrengen er den synlige sveisen som sees når sveiseoperasjonen er ferdig. Vinkelen mellom arbeidsstykket og sveisetangen som sveiseren styrer, bestemmer hvordan formen på sveisestrengen vil bli.

Det virker som om det er nødvendig å koble VR-sveising sammen med virkelig sveising for at VR sveising skal kunne utgjøre en del av en god læringsarena. Veksling mellom læring i en virtuell og en virkelig arena kalles tvilling.

Læring av sveising i VR kombinert med læring i virkelighet kalles tvilling.

Bildet viser sammenhengen mellom den virtuelle verden og den virkelige verden. Til venstre vises den virtuelle sveisingen i en atmosfære uten varme, røyk eller gasser.

I prinsippet kan VR sveising foregå hvor som helst med en stikkontakt tilgjengelig. Erfaringen fra VR sveising har først og fremst en overføringsverdi i forhold til motorisk trening av hastighet, vinkler og smeltebadet.

I den virkelige sveisingen vil motorikken synes visuelt og en kan se det konkrete resultatet av den motoriske kvalieteten i sveisearbeidet.

Sett fra et opplæringsperspektiv er utfordringen hvordan opplæringen skal planlegges, gjennomføres og vurderes. Dette er en didaktisk utfordring.