Kreative uttrykk sin plass i fremtidens skole og arbeidsliv

Evnen til å utforske og skape regnes som en av de fire viktigste kompetansene det er behov for i det 21. århundre. Dette inkluderer kreativitet og innovasjon; en evne tett knyttet til kritisk tenkning og problemløsning.

Av Cecilie Meltzer

I NOU rapporten om Fremtidens skole trekker utvalget frem at «det norske og det internasjonale samfunn er avhengig av skapende menneskermsom kan bidra i arbeids- og samfunnsliv, skape nye virksomheter og finne løsninger på krevende samfunnsutfordringer» (NOU, 2015:8, s.31).

Kunstbasert læring for bevisstgjøring av egne kreative uttrykk i eget liv

Kunstbasert læring er en metode som allerede er internasjonalt anerkjent innen ledelses- og organisasjonsutvikling. Hensikten med denne læringstilnærmingen er ikke å utvikle nye kunstnere. Poenget med å anvende kunstbasert læring er å tilrettelegge for en bevisstgjøring av eget kreativt uttrykk i eget liv, i skole og yrkesliv.

Kunstbaserte læringsmetoder samsvarer med behovet for økt erfarings- og dybdelæring. Dette fordi kunstneriske og estetiske uttrykksformer «bidrar til å utvikle en annen type forståelse enn vitenskapelig orienterte fag og gir rom for å utforske og eksperimentere uten at målet er å komme frem til riktig svar» (Meltzer 2015:8, s.25).

Det å gjøre erfaring med kunst og kunstneriske uttrykksformer gjennom egne kreative uttrykk kan bidra til å utvikle evnen til å lære. På denne måten kan den enkeltes evne til å analysere, finne svar på utfordringer og reflektere over egne læringsprosesser utvikles. Bruk av en kunstbasert læringstilnærming bidrar til å utvikle den enkeltes kreative ferdigheter. I tillegg forsterkes deres evne til å aktivere endring og innovasjon i eget yrke og på egen arbeidsplass.

A returning involvement in creative work and experience with the processes involved can be a knowledge that can be transferred to working with other kinds of developmental work that requires a creative approach, process experience and understanding” (Meltzer, 2015).

Meltzer, Cecilie (2015) «Understanding The Ambiguity And Uncertainty In Creative Processes When Using Arts-Based Methods In Education And Working Life,» Organizational Aesthetics: Vol. 4: Iss. 1, 46-69.
Available at: https://digitalcommons.wpi.edu/oa/vol4/iss1/7

NOU 2015:8: Fremtidens skole – Regjeringen.no https://bit.ly/2JDyWFE

2 Svar på “Kreative uttrykk sin plass i fremtidens skole og arbeidsliv”

1. Anette Helstrup 3. oktober 2019 kl. 11:31

Hei. Er en tidligere elev hos dere, var så heldig å få et innblikk i kunstbasertlæring under mine 3 år. Nå jobber jeg 100% som frisørlærer, og ønsker litt informasjon om tilbudet. Om dette er noe jeg kan klare å gjennomføre ved siden av jobben.
    Mvh Anette Helstrup.

Svar

1. Cecilie Meltzer 8. oktober 2019 kl. 19:33

Hei Anette. Så hyggelig at du tar kontakt for å lære mer om denne undervisningsmetoden. Studiet Kreativ kommunikasjon tilbys dessverre ikke lengre ved Institutt for Yrkesfaglærerutdanning. Ved denne videreutdanningen sto erfaring med og undervisning i kunstbaserte tilnærminger til læring i fokus. Anvendelsen av metodene ble brukt i ulike utviklingsprosjekt på egen eller egnet arbeidsplass. Blant studentene var det flere som hadde sin forankring i skolen.
      De eneste alternativene jeg kan foreslå for deg er å undersøke tilbudet i billedterapi ved Estetiske fag på OsloMet, eller utdanningen i kunst- og uttrykksterapi ved Høgskolen i Sørøst Norge. Jeg tenker på disse studiene fordi kunstbasert læring bygger videre på metodene benyttet i kunstterapien. Lykke til. Vennlig hilsen Cecilie Meltzer

Svar