Kunnskap vises i handling

Av Anders Grydeland Foto: Anders Grydeland
Abonner: iTunes | Android

Skille mellom teori og praksis er et kunstig skille som oppstod da man begynte å tenke på hodet som den rene kunnskapen og kroppen som den skitne utøveren. I virkeligheten er det jo teori integrert i all praksis, sier dosent Halvor Spetalen ved OsloMet i Yrkesfagpodden.

Abonner: iTunes | Android

Yrkesfagpodden er en podcast fra Kompetansesenter for yrkesfag ved institutt for yrkesfaglærerutdanningen ved OsloMet. Her ser vi på ulike sider ved fag- og yrkesopplæringen.
Denne episoden tar for seg spørsmålet om kvalifisering til læretid er et spørsmål om teori eller praksis i skoleopplæringen.

– I folks oppfatning skiller teori og praksis seg, men i yrkesfag så er det to sider av samme sak. En svensk filosof sier «kunnskapen vises i handling». Det tenker jeg er et godt bilde. Hvis man ser for seg et isfjell der toppen av isfjellet som synes er handlingen, mens kunnskapen er det som ligger under overflaten, sier Spetalen.

Frittsvende teori

Videre beskriver Spetalen hvordan det ofte er laget et skille mellom teori og praksis i skole på den måten at teori foregår i klasserommet og praksis er i verkstedet.
– Det nesten en form for barriere mellom disse to læringsarenaene ved at den teori som undervises og læres i klasserommet, det er ikke noen broer mellom disse to arenaene. En elev som lærer et teoretisk grunnlag for en handling i klasserommet utfører ikke automatisk dette rett når de kommer i verkstedet eller ut i praksis.

Spetalen presiserer: Uten en kobling mellom teori og praksis kan teori forbli teori frittsvevende rundt praksis, mens praksis uten teori blir uprofesjonell praksis.

Du finner artikkelen denne episoden er basert på her:

Kvalifisering til læretid – Ikke bare et spørsmål om teori eller praksis

Halvor Spetalen er dosent ved OsloMet, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, Institutt for yrkesfaglærerutdanning. Mer av Spetalens publikasjoner finnes her.