Kryssløp og yrkesfaglig opphenting i restaurant- og matfag

-Innertier eller bomskudd

Av Halvor Spetalen         foto: Talaj/Shutterstock.com

Fra og med høsten 2018 kan elever søke overgang til Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogrammer dersom Vg1 studiespesialisering er gjennomført og bestått. Dette kalles kryssløp.

Ordningen er ny og det har vært en del diskusjon om hvordan dette tilbudet skal organiseres og om den yrkesfaglige opphentingen på 196 timer elevene fra Vg1 studiespesialisering må hente opp i løpet av Vg2, er mulig.

For å kartlegge omfanget av elever som gjennomfører dette kryssløpet i restaurant- og matfag og hvordan skoleledere oppfatter dette tilbudet, ble det høsten 2018 gjennomført en kartlegging i regi av Kompetansesenter for yrkesfag.

Resultatet av denne kartleggingen viser at ingen elever gjennomfører tilbudet om kryssløp dette skoleåret. Tilbudet er imidlertid helt nytt så det kan endre seg fra høsten 2019. Skolelederne er relativt delt på midten i sin oppfatning av tilbudet. På den ene siden uttrykkes det «at dette skal vi få til», mens det på den andre siden stilles store spørsmål om hvor realistisk et slikt tilbud er. Både organisatorisk og faglig. En løsning kan kanskje være at utvalgte skoler i hvert fylke tar på seg ansvaret for å gjennomføre kryssløp for de relativt få elevene dette måtte gjelde.

Rapporten er skrevet av Halvor Spetalen og publisert i OsloMets fagarkiv.
Lenke: https://fagarkivet.hioa.no/nb/item/asset/dspace:6859/Kryssløp%20og%20yrkesfaglig%20opphenting%20i%20restaurant-%20og%20matfag%20-Innertier%20eller%20bomskudd%20-%20Halvor%20Spetalen.pdf