FoU-baserte læringsaktiviteter i yrkesfaglærerutdanningen

-Er det sammenheng mellom utdanning og profesjonsutøvelse?

Av Halvor Spetalen       foto: vectorfusionart/Shutterstock.com

Forskningsbasert utdanning og FoU-baserte læringsaktiviteter er både et ønske og krav i alle lærerutdanninger. Spørsmålet mange studenter stiller er likevel: «Hva skal vi bruke FoU-kompetanse til når vi bli lærere?»

I yrkesfaglærerutdanningen for restaurant- og matfag ved OsloMet er FoU-baserte læringsaktiviteter en viktig og sentral del av studiet. For at disse læringsaktivitetene ikke bare skal være et pliktløp i lærerutdanningen, vektlegges overføring og praktisk anvendelse av FoU i læreryrket på flere måter. Hvor godt dette lykkes er et empirisk spørsmål.

Våren 2017 ble det gjennomført en undersøkelse der tidligere studenter ble spurt om hvordan de benyttet FoU-kompetanse i arbeidet som lærer. Flere interessante forhold ble avdekket. FoU-kompetanse benyttes for å: (1) kvalitetssikre faginnholdet i undervisningen, (2) utvikle egen undervisning gjennom systematisk bruk av tilbakemeldinger, (3) systematisk kartlegging av elevenes læring, (4) veilede elevene i FoU-baserte læringsaktiviteter, (5) benytte kvalitative intervjuteknikker i samtaler med elever og foresatte og sist, men ikke minst (6) kunne forstå, utvikle og gjennomføre skoleutviklingstiltak.

FoU-baserte læringsaktiviteter i yrkesfaglærerutdanningen kan derfor sies å være en svært viktig kompetanse i utvikling av egen undervisning og skoleutvikling, og ikke bare som et emne i utdanningen.

Artikkelen «FoU-baserte læringsaktiviteter i yrkesfaglærerutdanningen. Sammenheng mellom utdanning og profesjonsutøvelse?», er skrevet av Halvor Spetalen og Bjørn Eben ved Kompetansesenter for yrkesfag og publisert i tidsskriftet FoU i praksis, 12(3) 2018 s. 29-50.

Lenke: FoU i praksis