– Det viktigste nå er at vi får læreplaner som ivaretar det faglige

Av Anders Grydeland
Abonner: iTunes | Android  | Spotify

Læreplaner for programfagene på yrkesfag er på høring frem til 1. november og læreplanene for VG2 og VG3 er på innspillsrunder frem til 1. september. Pofessr og leder for Kompetansesenter for yrkesfag, Grete Haaland, fra OsloMet snakker med Yrkesfagpodden om sitt inntrykk av læreplanene så langt.

Abonner: iTunes | Android | Spotify

Fagfornyelsen har endret tilbudsstrukturen på yrkesfag, nå fornyes også læreplanene på programfag. Første innspillsrunde for læreplaner på VG1 var i januar, og nå er læreplanene på høring. Den 20. juni åpnet innspillsrundene for læreplanene på VG2 og VG3.

I denne episoden stiller Grete Haaland spørsmål om yrkesfaglige utdanningsprogram egentlig burde ha kun ett programfag. Læreplanenes språk, yrkesrelevans og hva som motiverer yrkesfagelever.

Lenker til høringer og innspill:
Høring – nye læreplaner Vg1 – yrkesfag
Gi innspill på nye læreplaner på yrkesfag – Vg2 og Vg3

Les også:
– Elevers, lærlingers og yrkesfaglærere erfaringer med yrkesopplæring i Vg1.
Tett på yrkesopplæring

Om Grete Haaland

Yrkesfagpodden er en podcast fra Kompetansesenter for yrkesfag ved institutt for yrkesfaglærerutdanningen ved OsloMet hvor vi ser på ulike sider ved fag- og yrkesopplæringen.