Bygg, anlegg og ishockey

Av Anders Grydeland
Abonner: iTunes | Android  | Spotify

Denne høsten får elever på bygg og anleggsteknikk ved Hellerud videregående skole i Oslo mulighet for å trene ishockey i skoletiden. Hos Yrkesfagpodden forteller tømrer og lektor Glenn Johnsrud og hockeytrener Kenneth Larsen om planene.

Abonner: iTunes | Android | Spotify

Tanken om å kombinere yrkesfaglig utdanning med ishockey er noe Glenn Johnsrud har tenkte på lenge og forslaget ble tatt godt imot av både ledelsen på skolen og hockeyklubbene i Oslo:

–       Jeg syntes det var urettferdig at den eneste muligheten til å kombinere utdanning med toppidrett, og ishockey, var å gå på privatskole eller flytte utenlands. Så ble ideen lansert og rektor på skolen syntes det hørtes veldig bra ut og tente på det. Ganske tidlig inviterte vi hockeyklubbene og Stig Johansen i Vålerenga sa han aldri hadde opplevd at en skole kontaktet dem med et tilbud, forteller Johnsrud.

Med på laget er Kenneth Larsen, tidligere hockeyspiller med 13 sesonger for Vålerenga ishockey, 3 sesonger for Lørenskog ishockeyklubb og hovedtrener for Lørenskog ishockey fra 2013-2018:

–       Først og fremst trenger vi ungdommer som vil satse på idrett samtidig som de skal satse på yrkesfag, den biten går ut for dem som vil satse på ishockey. Da blir treningsmengden deres veldig mye mindre enn dem som går på allmenne fag. Det andre poenget mitt er at det skal være like muligheter for alle på idrettsbanen og i skolen.

Les også:
Kombiner Ishockey og svennebrev
Tidligere eliteserietrener med på laget

Yrkesfagpodden er en podcast fra Kompetansesenter for yrkesfag ved institutt for yrkesfaglærerutdanningen ved OsloMet hvor vi ser på ulike sider ved fag- og yrkesopplæringen. Du kan følge Yrkesfagpodden og delta i diskusjonen på våre facebooksider