Engelsk på yrkesfag

Tekst: Anders Grydeland Foto: UiO
Abonner: iTunes | Android | Spotify

— Det er interessant at gutter på yrkesfag leser veldig mye bedre på engelsk enn på norsk, og de selv sier det skyldes at de gamer utenfor skolen, forteller Brevik til Yrkesfagpodden.

Abonner: iTunes | Android | Spotify

Førsteamanuensis Lisbeth M. Brevik  ved institutt for lærerutdanning og skoleforskning på Universitetet i Oslo leder forskningsprosjektet VOGUE som blant annet undersøker hvordan elever på yrkesfag bruker engelsk på fritiden og på skolen.

Som en del av dette prosjektet har master i engelskdidaktikk Shilan Ahmadian observert engelskundervisning, intervjuet lærere og elever for å kartlegge jentenes bruk av engelsk i og utenfor skolen. Ahmadian underviser engelsk på Strømmen videregående skole  i Akershus.

I denne episoden av Yrkesfagpodden forteller de om sine funn.

Les også:

Gamers, surfers, social media users: Unpacking the role of interest in English

State-of-the-art: English didactics in Norway

Yrkesfagpodden er en podcast fra Kompetansesenter for yrkesfag ved institutt for yrkesfaglærerutdanningen ved OsloMet hvor vi ser på ulike sider ved fag- og yrkesopplæringen. Du kan følge Yrkesfagpodden og delta i diskusjonen på våre facebooksider.